het 5e poortje van je Yazaki temperatuurmeter bij diesels
het 5e poortje van je Yazaki temperatuurmeter bij diesels
Een temperatuurmeter van een diesel heeft 5 aansluitpoorten.
2 voor stroom, plus en min, 2 voor de ect sensor in de kop en vanaf 91 zit staat er op het wiringdiagram van de printplaat ook een 5e poort.
Deze 5e poort is verbonden met een van de signaallampjes onderin het instrumentenpaneel(volg de stippellijn), op de schema's staat tot 94 een vrije.
Bij een diesel is de aansluiting op het waarschuwingslampje: turbolaaddruk.
Bij het nieuwere instrumentenpaneel vanaf 94 is het het rode waarschuwingslampje koelvloeistof ook voor de diesel.
Nu wordt er af fabriek bij de 940 op deze plaats geen lampje ingezet. Wel in de 960 waar ook de bekabeling ligt naar de sensor in het koelvaatje.
De tempmeter maakt een aarde contact op de 5e poort wanneer een te hoge temperatuur wordt afgegeven door de ect-sensor(een oneindige weerstand).
Je test de functie van de 5e poort door de aansluiting van de sensor door te verbinden. De meter slaat uit op high en het lampje gaat branden.
Het enige wat je hoeft te doen is een fitting met lampje in het vrije gat te plaatsen en je hebt er een goede waarschuwing bij voor het geval
dat je kop te heet wordt door bijvoorbeeld koelvloeistofverlies.
In het instruktieboekje van een 96ér staat de volgende beschrijving:
Als het waarschuwingslampje eventjes blijft branden, nadat men het gaspedaal heeft laten opkomen, en tegelijkertijd de wijzer van de temperatuurmeter dichtbij het rode gebied staat, is de koelvloeistoftemperatuur abnormaal hoog.
Rijd dan met lagere snelheid totdat het lampje uitgaat. Bij het rijden in bergterrein moet u terugschakelen en de motor met een hoger toerental laten lopen.
Als het lapmpje herhaaldelijk een te hoge koelvoeistoftemperatuur aangeeft, moet u de auto voor controle naar een werkplaats brengen.
In mijn diesel heb ik ook een lampje gezet, deze wil sporadisch tijdelijk opblinken.
De temperatuurmeter van mijn diesel vertoont wel kuren. Daarom was ik op onderzoek uit gegaan, en kwam achter de functie van het 5e poortje.
Aansturing van het 5e poortje gebeurt zo te zien door een transistor schakeling, gestuurd door de ic.
De kuren bij mijn diesel: of de tempmeter werkt normaal of de tempmeter staat vast in het midden en reageert niet op de ect sensor.
4 draadjes verbonden aan de 4 poorten om onderweg te meten: de stroom toevoer is constant en de weerstand van de ect is ook normaal.
De kuren zijn opgelost door de soldeerverbindingen van de componenten doorr te solderen.
schema 94-
schema 91-94
Rechtsboven op de foto zie je 2 testdraadjes die met de ect verbonden zijn. Hier maken ze contact met elkaar, zodat een oneindige weerstand gesimuleerd wordt.
Het Turbolampje gaat branden en de meter slaat vol uit. In bedrijfssituaties met gesignaleerde verhoogde temperatuur en het lampje begint te branden, staat de meter nog in het midden.