Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/het 5e poortje van je Yazaki temperatuurmeter bij diesels

het 5e poortje van je Yazaki temperatuurmeter bij diesels

het 5e poortje van je Yazaki temperatuurmeter bij diesels

- Ingediend door Adrian
Lid
, op 25 sep 2012
- 10 Reacties -
Forum: 
Electro

Een temperatuurmeter van een diesel heeft 5 aansluitpoorten.
2 voor stroom, plus en min, 2 voor de ect sensor in de kop en vanaf 91 zit staat er op het wiringdiagram van de printplaat ook een 5e poort.
Deze 5e poort is verbonden met een van de signaallampjes onderin het instrumentenpaneel(volg de stippellijn), op de schema's staat tot 94 een vrije.

Bij een diesel is de aansluiting op het waarschuwingslampje: turbolaaddruk.
Bij het nieuwere instrumentenpaneel vanaf 94 is het het rode waarschuwingslampje koelvloeistof ook voor de diesel.
Nu wordt er af fabriek bij de 940 op deze plaats geen lampje ingezet. Wel in de 960 waar ook de bekabeling ligt naar de sensor in het koelvaatje.
De tempmeter maakt een aarde contact op de 5e poort wanneer een te hoge temperatuur wordt afgegeven door de ect-sensor(een oneindige weerstand).
Je test de functie van de 5e poort door de aansluiting van de sensor door te verbinden. De meter slaat uit op high en het lampje gaat branden.
Het enige wat je hoeft te doen is een fitting met lampje in het vrije gat te plaatsen en je hebt er een goede waarschuwing bij voor het geval
dat je kop te heet wordt door bijvoorbeeld koelvloeistofverlies.

In het instruktieboekje van een 96ér staat de volgende beschrijving:

Als het waarschuwingslampje eventjes blijft branden, nadat men het gaspedaal heeft laten opkomen, en tegelijkertijd de wijzer van de temperatuurmeter dichtbij het rode gebied staat, is de koelvloeistoftemperatuur abnormaal hoog.
Rijd dan met lagere snelheid totdat het lampje uitgaat. Bij het rijden in bergterrein moet u terugschakelen en de motor met een hoger toerental laten lopen.
Als het lapmpje herhaaldelijk een te hoge koelvoeistoftemperatuur aangeeft, moet u de auto voor controle naar een werkplaats brengen.

In mijn diesel heb ik ook een lampje gezet, deze wil sporadisch tijdelijk opblinken.
De temperatuurmeter van mijn diesel vertoont wel kuren. Daarom was ik op onderzoek uit gegaan, en kwam achter de functie van het 5e poortje.
Aansturing van het 5e poortje gebeurt zo te zien door een transistor schakeling, gestuurd door de ic.

De kuren bij mijn diesel: of de tempmeter werkt normaal of de tempmeter staat vast in het midden en reageert niet op de ect sensor.
4 draadjes verbonden aan de 4 poorten om onderweg te meten: de stroom toevoer is constant en de weerstand van de ect is ook normaal.

De kuren zijn opgelost door de soldeerverbindingen van de componenten doorr te solderen.

 

tempmeter1 tempmeter2tempmeter3

combinedtschema 94-

tempmeter4schema 91-94

5epoort werkt

Rechtsboven op de foto zie je 2 testdraadjes die met de ect verbonden zijn. Hier maken ze contact met elkaar, zodat een oneindige weerstand gesimuleerd wordt.

Het Turbolampje gaat branden en de meter slaat vol uit. In bedrijfssituaties met gesignaleerde verhoogde temperatuur en het lampje begint te branden, staat de meter nog in het midden.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 3 gebruikers online.

  • reinierverbeek
  • H Huisman
  • Ruben940FK
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2894 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Stationair instellen B230E injectie, automaat
    13 jun 2025
  • T4 2013 powershift apart geluid met opstarten
    9 jun 2025
  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.