Dashboardverlichting (oa.) 965 modeljaar 1992.
Dashboardverlichting (oa.) 965 modeljaar 1992.
Hallo medeforummers,
Nog redelijk vers hier op het forum, maar al wel met een probleem(pje).
een groot gedeelte van de dashboard verlichting brandt niet en krijgt ook geen stroom. Natuurlijk eerst bij de Volvo dealer voor een hoop centjes nieuwe lampjes gekocht, terwijl ik ook nog steeds goede contacten heb bij een "goede" automaterialen zaak in Apeldoorn, nog echt lekker ouderwets, maar ook met ouderwets goede service!
Maar goed, terug naar de dashboard verlichting. Alle verlichting van de schakelaars in het dashboard, selectiehendel automaat, stoelverwarming, middenconsole achter, etc. brandt niet, maar krijgt dus ook geen stroom. Ook de verlichting van de EEC brandt niet. Wat weer wel brandt is de verlichting van de instrumenten (snelheidsmeter, etc.) de asbak vóór, verlichting in het dashboardkastje en de verlichting in het zekeringkastje links in het dashboard. verlichting van de instrumenten werkt ook goed via de dimmer. Ook brandt de verlichting van de lichtschakelaar zelf niet in de "hoofdstand" maar wel weer het groene lampje (stadslichten) links boven in de hoek. Als de schakelaar in stand "0" staat brandt de verlichting van de schakelaar wel weer... Ik heb al wel een andere schakelaar uit een 960 geprobeerd, maar dat heeft ook niet geholpen. Al deze verlichting zit wel op één en dezelfde zekering, althans voor zover ik heb kunnen zien.
Iemand enig idee??
Verder heb ik nog 3 probleempjes:
- De (alle) controlelampjes (oliedruk, etc.) branden soms niet ter controle bij het op contact zetten
- Het dimlicht valt soms uit. Je hoort het relais dan "uit" klikken even daarna weer "aan". Alleen de koplampen gaan dan uit, achterlichten blijven branden.
- Het relais en de verklikkerlampjes (dashboard en middenconsole achter) van de gordels, klikt/branden regelmatig niet.
Zou het een totaalprobleem kunnen zijn met ergens een slechte massa? Of is dat onwaarschijnlijk? Zou kunnen natuurlijk, het beestje is inmiddels al 21 jaar oud, maar heeft wel bijna zijn hele leven (warm/droog) binnengestaan. Nog steeds trouwens.
Ik ga ook nog de stroomkabels volgen en doormeten, maar op de kop in een onmogelijke positie onder het dashboard is ook niet alles. Dus als iemand enig idee heeft over hoe of wat, dan hou ik mij heel graag aanbevolen!
Alvast dank en groet, Ruud.