slecht lopende 960, niet verwachte oplossing
slecht lopende 960, niet verwachte oplossing
Al een hele tijd ben ik ervan op de hoogte dat mijn auto 960 3 ltr, waarschijnlijk een kapotte koppakking of een kapotte cylinderkop heeft. (harde slangen, bubbels in expansievat, 's-morgens wel goed starten maar eerst op 4 cylinders en pas na een halve minuut regelmatig lopen).
Ook levert de motor niet erg veel vermogen en bij fors gasgeven begint de motor in te houden en te stotteren, alleen als je rustig rijdt met een fluwelen voetje is er met de auto te rijden. Nu heb ik steeds gedacht dat dit ook een gevolg was van die koppakking, en ik had eigenlijk besloten om een andere motor te zoeken, mede omdat dit de 2e keer is dat er iets mis met de kop.
2 jr geleden heb ik een motor gekocht waarvan ik dacht dat het een 3ltr was maar het bleek een 2,5 ltr te zijn, deze motor had ik toen niet nodig maar hij was zo goedkoop dat ik het niet kon laten. Alle onderdelen van deze motor bleken overeen te komen met mijn 3 ltr, zoals bobines, vonkversterkers en alle sensoren, cis klep, overal stonden dezelfde nrs. als op die van mijn 3 ltr. Ik heb al deze onderdelen vervangen met die van mijn 3 ltr, met de gedachte als er iets kapot is van mijn 3 ltr, dan moet er dat nu uitkomen. Helaas het maakte allemaal geen verschil. Hij liep slecht en bleef slecht lopen, op benzine zowel als op gas.
De auto staat bij mij in de garage in afwachting van een evt. andere motor.
Echter vanmiddag moest de auto uit de garage omdat ik die ruimte even ergens anders voor nodig had. Ik wilde de auto starten maar er gebeurde niets, de lampjes op het dashboard gingen heel flauw branden en dat was het, meteen zag ik dat de lichtschakelaar op de stadslichtstand stond, dus auto is weggezet met brandende stadslichten, gevolg accu leeg. Na de accu gedemonteerd te hebben en aangesloten op de gelijkrichter, zag ik dat aan de pluskant van de accu waar 2 kabels aan zitten, er een behoorlijk versleten was. Nooit gezien, want deze kabel zit weggedrukt tussen de accu en het binnenscherm, bovendien zit daar net boven, de computer van de gasinstallatie (Prins). Toen ik de accuklem losdraaide waar deze kabels aan vast zitten brak het uiteinde van deze kabel spontaan af, totaal vergaan. Het is de kabel die gaat naar de zekeringdoos net boven de accu, hier zitten een aantal zekeringen in van 50 amp. Gelukkig was deze kabel na de breuk nog net lang genoeg om gemonteerd te krijgen aan de accuklem, nadat de accu weer geladen was de boel weer gemonteerd, auto gestart en buiten gezet. Omdat het al een tijdje geleden is dat de auto was uitgelaten even een blokje om, wat schetst mijn verbazing, de motor loopt als nooit tevoren en alle 204PK's staan weer ongeduldig te trappelen, nadat de motor warm was heb ik hem een paar keer flink op de staart getrapt, ik kende de auto niet meer terug.
Nu wil ik toch deze kabel vervangen, maar hoe moet dat, het is een dikke kabel bij de accuklem maar als hij uitkomt bij de zekeringendoos splitst die zich in een aantal dunne kabels, ik heb de zekeringendoos opengemaakt om te kijken hoe deze kabels zich splitsen en hoe deze vast zitten, maar hoe ik deze kabels moet vervangen is mij een raadsel, ik kan niet zien hoe ik ze los kan maken uit deze zekeringendoos.
Is er iemand die het wel weet. Ik had alles verwacht om het slecht lopen van de motor te verklaren, maar dit is wel het allerlaatste wat ik verwacht had.
Zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben?
Henk