B23E doet het plots niet meer
B23E doet het plots niet meer
Collega liefhebbers
Ik rij zo'n 3 jaar rallycross met mijn 740 van 1988,
met wisselend succes.
Na een race in arendonk (waar de wagen perfect functioneerde) heb ik haar in de garage geparkeerd.
Het weekend erna heb ik haar een beetje uitgedeukt
en de K&N luchtfilter gereinigd.
Het weekend daarna moest ik gaan rijden in Maasmechelen.
Ik start, ze draait mooi, rijdt naar buiten en valt stil.
Ze kreeg geen ontsteking,
dus we hebben de delcokap, rotor, bougiekabels, bobijn en de eindtrap (dat blokje op het spatbord) vervangen, zonder succes.
Nu heb ik ondertussen de Hall-gever vervangen en start ze nog steeds niet
maar ik heb wel een vonk. Ze heeft ook geen enkele neiging om aan te slaan.
De kleppen tuimelen op het BDP dus de timing zou ook nog moeten kloppen
en ik heb een retour in de brandstoftank dus ze krijgt eten (bougies worden trouwens nat).
Nu heb ik 2 vragen: hoe stel ik die delco met geïntegreerde Hall-gever af
en klopt het dat de bougiekabels 1-2-4-3 volgen?
Dus als je voor de motor staat en je kijkt naar de delco achterop de motor
gaat de linker aansluiting naar de eerste bougie, de tweede naar de tweede bougie,
de derde naar de vierde bougie en de rechter (4e) aansluiting naar de derde bougie.
Zo is het op mijn 740 met B234F van 1989 (dus een 16 klepper van een generatie later)
en die draait.
Als er nog een andere verdachte bij jullie opkomt hoor ik het natuurlijk ook graag.