745 door zijn versnellingsbak heen; De nieuwe bak hangt eronder; nog één laatste vraagteken...
745 door zijn versnellingsbak heen; De nieuwe bak hangt eronder; nog één laatste vraagteken...
Het warmste weekend van het jaar, en lekker een paar dagen in het diepste Zuid Limburg in een huisje bovenaan een heuvel. Het onverharde pad naar boven was echter teveel voor de trouwe M46OD bak van de oude dame, en de as in de versnellingsbak met de nummers 2 en 4 is daar óf gebroken, óf op een andere manier defect geraakt, want plots zat ik alleen nog maar met een 1e en 3e versnelling... En da's niet prettig met 5 volwassenen aan boord en nog een paar dagen te gaan (plus een lange rit terug naar het (relatieve) noorden; Breda).
Toch maar de trots wegeslikt en voor alle zekerheid de wegenwacht gebeld (en ik pochte juist dat ik die nooit nodig had met zo'n betrouwbare old-timer). Die is met me mee naar de garage gereden en heeft op de brug even gekeken of er nog olie aanwezig was. En die was er voldoende. Volgens hem kon ik dus met gemak terug naar Breda rollen in zijn 3 (90 Kmph met tegen de 4000 rpm). Nu staat het me tegen om zo lang met zulke toeren te rijden, maar volgens hem kon het geen kwaad. En inderdaad; we zijn keurig thuisgekomen, al was het de lawaaierigste rit ooit...
En dus staat me niets anders te doen dan de bak te vervangen, aangezien ik me heb laten vertellen dat reviseren waarschijnlijk veel duurder is als een andere bak sourcen en die te laten plaatsen. En hier komt de vraag; aangezien de overdrive van de huidige M46 bak zich pas laat inschakelen als het blok volledig op temperatuur is als er het ook maar enigszins koud en/of nat is, en ik dit vaak erg vervelend vind (vaak springt ie, na uiteindelijk inschakelen vaak eerst nog een handvol keren uit), leek het mij het overwegen waard om een echte 5 bak te plaatsen als ik toch bezig ben. Misschien is de 5 iets minder lang als een OD, maar zo heel hard rij ik toch nooit op de snelweg, en het niet als een soort clownsauto bij het de snelweg oprijden eerst 5x te schokken als de OD weer eens bokt, lonkt behoorlijk.
Research vertelt me dat mijn keuze, zonder heel veel kunst en vliegwerk, wordt beperkt tot een M47 of M90 bak. En als ik die twee vergelijk, is de keuze snel gemaakt natuurlijk; een M90, en liefst een latere (M90L2). Die zijn er in uitvoeringen voor Red en White Block, die niet uitwisselbaar zijn. Maar is een Red Block versie zonder verdere aanpassingen op een 740 blok te schroeven? Kan de bestaande koppeling worden gebruikt, of moet die ook worden vervangen? Kan het originele M90 dubbele vliegwiel worden meegenomen, of moet dat ook worden vevangen?
Ik zoek niet naar een performance upgrade, maar naar een betrouwbare en comfortabele vervanging van mijn defecte bak. Mijn filosofie is, dat als je iets vervangt, je waar mogelijk meteen iets beters terugzet.
Voor de goede orde, het betreft hier mijn trouwe 745 GLE uit '86, met een B230E blok (mechanische injectie). Ik heb de wagen zelf nu bijna 5 jaar, en weet verder niets van de onderhoudshistorie van voor die tijd...