ZX-32-JS de grijze muis
14/08
2012ZX-32-JS de grijze muis
De eerste 5000 km (in een dikke maand -:))) met de grijze 940 op gas zitten erop. Gekocht voor een vriendelijke prijs van een vriendelijk clublid.
Maar zoals bij elke oude auto zat ook hier wat achterstallig onderhoud aan.
Ik heb de volgende werkzaamheden uitgevoerd om de auto technisch 100% te krijgen:
-Nieuwe radiator (had gelukkig nog een nieuwe liggen, ooit eens verkeerd besteld)
-Nieuwe koelvloeistof
-Viscokoppeling ventilator
-Bougies
-Olie ververst en oliefilter vervangen
-1x stuurkogel (zelf gedaan)
-Uitlijnen (Profile Tyrecenter Lelystad)
-Verbinding downpipe / kat hersteld (met klem bij Nordicar vandaan)
-Remblokken voor vervangen (zat nog geen mm voering op). Gelijk remklauwen gangbaar gemaakt
-Kachelmotor uitgebouwd, gesmeerd en schoongemaakt (weer mooi stil)
-Klepspeling gecontroleerd (allemaal dik 0,40 dus goed)
-Stappenmotor AMS schoongemaakt / gesmeerd ivm stationairprobleem
-CIS klep gewisseld met voorraad exemplaar ivm stationairprobleem
-APK keuren met steekproef (goedgekeurd)
Wel veel gedonder met het LPG gehad. Stationair sloeg hij regelmatig op hol naar 2000 toeren, viel weer terug naar 1200 en ging weer naar 2000 etc. Heel irritant.
Gasklephuis en cis klep schoonmaken hielp maar even en opnieuw inleren van het gas ook. Ook zekering 1 even loshalen hielp maar kort.
Proefondervindelijk de oplossing gevonden tijdens de APK. Reed hem naar binnen en stationair deed hij weer raar. Dus op benzine gezet, zekering 1 eruit gehaald, motor weer gestart en stationair op BENZINE laten lopen voor een paar minuten. De keurmeester had dat in de gaten en zei mij vriendelijk doch dringend de auto weer op gas te laten lopen ivm de CO meting.
Na het weer op gas zetten heeft hij nooit meer stationair raar gedaan, loopt nu zuiver rond de 750 toeren. Dus bij gasproblemen, de boel resetten met zekering 1 en dan eerst even op benzine rijden / laten lopen.
Gisteren de 4 ton bereikt, ben wel trots op deze auto. Hij zal nooit meer de prijs van de mooiste auto winnen maar hij rijdt als een trein. Helaas is de stoel wat ingezakt, het hemeltje verwijderd en kent hij flink wat uiterlijke gebruikssporen maar rijden doet hij als de beste.
Overigens reed ik vorige week nog even in de blauwe maar die rijdt toch wel een heel stuk strakker. Heeft ook maar 165k gelopen en dat merk je wel. Door de 85 liter gastank is de vering wat zwak geworden achter........
Verder: olieverbruik half litertje op 5000 km, koelwaterverbruik niets meer na vervangen radiator en lpg verbruik op de snelweg met rustig 110 rijden 1:9,5 en als ik een tank de stad vrijwel niet uitga 1:7,5.
To do:
-Remslangen links voor (adviespunt APK, heb ik al liggen maar vind ik een rotklus)
-Keertje hulpveren monteren
Al met al blij met de aanschaf van deze fijn rijdende Volvo!
Op naar de 5 ton -:)
Groet Paul
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
20120723_081744.jpg | 335.32 KB |
20120813_203921.jpg | 334.43 KB |