vakantieperikelen Volvo 960 II, 1995 estate automaat
vakantieperikelen Volvo 960 II, 1995 estate automaat
Hallo daar,
Ik ben net terug van vakantie in de provence en cote d'azur met mijn recentelijk aangeschafte 960 en heb tevreden 3500 km met aanhanger gereden. Ik heb toch wel een aantal rariteiten ontdenkt, die ik niet geheel kan plaatsen, ben benieuwd naar jullie reacties
1. Oliepeilstok: zoals het een goed huisvader betaamt controleer ik het oliepeil regelmatig, en zeker voor een lange rit. Appeltje eitje natuurlijk, ware het niet dat ik de oliepeilstok niet meer teruggeplaatst kreeg. Het ding bleef ergens onder in de geleidebuis steken. Met geen mogelijkheid verder te duwen (links, rechts, voor achter, hard, zacht, beleid, geen beleid - het maakte allemaal niet uit). Net toen ik al bijna een wijnfleskurk wilde modificeren als (tijdelijke) stop schoot bij een laatste poging de peilstok naar binnen. Wat doe ik fout?
2. Airco. In een eerder draadje al gerapporteerd dat ik de aircocompressor en -condensor heb laten vervangen door nieuwe spullen (600 Euro ex.) en ik ging dus met goed functionerende airco op weg - geen overbodige luxe in de 35graden van de Provence. Ik merk echter dat als de motor veel vermogen nodig heeft (bijvoorbeeld bij lange stukken bergop) dan stopt de airo tijdelijk met koude lucht produceren en komt er alleen maar "warme" lucht en dan (schijnbaar?) met name uit de onderste ventilatie-openingen, bij de voeten. Totdat we boven (of vlak) zijn, gas los, dan is alles weer goed. Is dit normaal of is hier iets mis met de schakeling van de magneetkoppeling van de compressor (verkeerd aangesloten wellicht)?
3. Klunk. Als ik de auto start, stand P, dan hoor/voel ik na ong. 15-20 sec. een mechanische "klunk", gepaard gaand met een beweging van de auto, vergelijkbaar met wanneer automaat van P naar D gezet wordt. Dit is met name goed hoor/voelbaar bij een koude start, als de auto een nachtje heeft stilgestaan. Verder geen problemen, alleen die klunk. Ljjkt overigens van achter te komen.
4. Hitte onder rechtervoorstoel. Tijdens de lange ritten wordt de vloer onder de rechtervoorstoel zeer heet, zo heet dat je na verloop van tijd je vinger niet meer lang op de stoel-rail kunt houden (zonder pijn). Nu heb ik veel gelezen over de oplopende temparatuur van de versnellingbak etc... Is dat de oorzaak van die hitteontwikkling onder de stoel? of ontbreekt er ergens een hitte-schild (bijvoorbeeld bij de uitlaat)?
Gr.
Menno.
P.S. ik heb ook de posts over 95E10 gelezen, waarvoor dank. Heb in Frankrijk waar e95 niet beschikbaar was (eigenlijk overal langs de snelweg) voor de zekerheid maar 98 getankt. Blijkt nu dat dat niet nodig was.