Probleem met kick-down van 760GLE
Probleem met kick-down van 760GLE
Dag Volvogenoten,
Ik gebruik niet vaak de kick-down in mijn 760GLE automaat van 1990 met B280F PRV V6-motor en AW 72-transmissie, omdat de banen in NL vaak te kort zijn ;), maar ik ben nu al twee keer heel hard geschrokken om wat er toen gebeurd is: ik heb 2 keer voor gehad dat wanneer ik de gaspedaal helemaal tot aan de plank duw (dus voor de kick-down) en dat de gaspedaal blijft hangen en de versnellingsbak slechts 1 versnelling lager gaat ipv normaal 2 versnellingen lager te gaan.
De enige manier om dan de gaspedaal weer goed te krijgen is 1) ofwel hard op de rem te gaan staan waarbij de motor nog enkele seconden probeert vol gas te geven en dan klikt de gaspedaal automatisch terug 2) ofwel met de zijkant van mijn schoen onder de gaspedaal te gaan en die zo terug te trekken... Dit is uiterst beangstigend...zoals jullie zich wel kunnnen voorstellen.
Dit is mij 1 keer voorgevallen met een koude en 1 keer met een warme motor. Soms doet hij het ook perfect, hoor. Het is niet dat dit altijd voorvalt wanneer ik de gaspedaal tot de plank induw.
Verder doet de automatische transmissie het perfect. Soms vind ik wel dat hij nogal hard schakelt van 1ste naar 2de, maar ik weet niet of dat normaal is, want ik heb die auto 2de hands gekocht.
Kan het zijn dat de olie van de transmissie moet vervangen worden? Ik heb d'er nu 26000km mee gereden zonder vervanging en ik weet niet hoe lang die olie d'er al in zat alvorens ik d'ermee begon te rijden.
Of, hebben jullie andere ideeen? Komt het iemand bekend voor?