Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van pietjeprecies/Kleine moeite, groot plezier: 30 PK erbij :)

Kleine moeite, groot plezier: 30 PK erbij :)

23/07

2012

Kleine moeite, groot plezier: 30 PK erbij :)

- Ingediend door pietjeprecies , op 23 jul 2012 - 14 Reacties -

Je leest hier om de haverklap berichten over het inbouwen van een MBC. Leuk voor de betrokkenen, maar met mijn schier-dogmatische hang naar 'standaard' en 'origineel' kon het ik niet over mijn hart verkrijgen om er zelf ook eentje in te bouwen. Verder rijd ik eigenlijk als een ouwe l*l, voornamelijk op koppel, dus een heel dringende noodzaak was er ook niet. Het enige was dat ik bij vlotte invoeg- of inhaalmanoeuvres op de snelweg wel eens iets meer power zou willen hebben.

Nu kon ik een poosje terug voor een redelijke prijs een complete turbo met weinig draai-uren overnemen van een mede-clublid. Als leuke extra had deze een HPT Waste Gate Actuator. Deze heeft een zwaardere veer dan de standaard LPT-actuator van de B230FK. Hierdoor gaat de waste gate in het uitlaatgedeelte pas open wanneer de druk in het inlaatgedeelte hoger is dan 0,65 bar, i.p.v. 0,35 bar (LPT). De turbo kan dus meer druk opbouwen.

Voor zover ik weet is deze WGA het enige wat een B230FT onderscheidt van een B230FK.

Een B230FT (HPT) levert max. 165 PK t.o.v. 135 PK van een B230FK (LPT). Ook het max. koppel is hoger: 264 Nm bij 3450 tpm (HPT) t.o.v. 230 Nm bij 2300 tpm (LPT). Ik ben nog op zoek naar een grafiekje met de koppelkromme van beide motoren, maar ik neem aan dat deze tot 2300 tpm min of meer gelijk is.

Al met al een aardige upgrade voor mijn auto en 'origineel' genoeg voor mij...

Er zit al een tijdje een originele turbodrukmeter in het dashboard (onder de toerenteller), wat mij betreft een hele leuke gimmick; je ziet de stand van het gaspedaal aan de stand van de wijzer terug. Je kunt hem dus ook prima als een eco-meter gebruiken. Zo heb ik het ook aan mijn vrouw uitgelegd. Lachen

Ik wist inmiddels wat het turbodrukmetertje doet i.c.m. de LPT-actuator en ook het luchtfilterhuis was al eerder op HPT-achtige wijze gemodificeerd met een extra gat naar de wielkast, dus gisteren was het tijd voor de volgende stap: Het inbouwen van de HPT-WGA - de rest van de 'nieuwe' turbo laat ik nog op de plank liggen als reserve.

Afijn, dat inbouwen was een klusje van niets. Alles bij elkaar iets van 20 min. werk. Het lastigst was nog om het borgclipje, waarmee de WGA-stang aan de wastegate klep vast zit, op de tast los en weer vast te krijgen.

De HPT actuator ging op het gevoel aanzienlijk zwaarder dan de LPT-variant, dus ik was bij aanvang van de proefrit hoopvol gestemd.

Mijn verwachtingen werden ingelost: Bij rustig rijden merk je eigenlijk geen verschil, maar trap je hem op zijn staart, dan klimt hij veel gemakkelijker in de toeren en ook is er bij +/- 3500 tpm een duidelijk voelbare extra duw in de rug. Nadat ik hem in de stad had warmgereden en wat stoplichtsprintjes had geprobeerd ook nog maar even de snelweg op. Daar kon ik de 200 km/u net niet aantikken omdat ik van het gas af moest voor een voorligger. Voorheen hield het met 185 toch wel zo'n beetje op.

Overigens viel me op dat de drukmeter bij volgas maar weinig verder uitslaat dan bij de 0,35 bar WGA. Ik had al de indruk dat die meter vooral ter indicatie is (doet de turbo iets of niet), en dat lijkt dus te kloppen.

Rustig weer naar huis gereden met een very big smile. StoerLachen

Ik blijf gewoon verder rijden als als een oude l*l, maar wel met de wetenschap van iets extra onder de motorkap.

  • blog van pietjeprecies
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

pietjeprecies
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.