Kleine moeite, groot plezier: 30 PK erbij :)
23/07
2012Kleine moeite, groot plezier: 30 PK erbij :)
Je leest hier om de haverklap berichten over het inbouwen van een MBC. Leuk voor de betrokkenen, maar met mijn schier-dogmatische hang naar 'standaard' en 'origineel' kon het ik niet over mijn hart verkrijgen om er zelf ook eentje in te bouwen. Verder rijd ik eigenlijk als een ouwe l*l, voornamelijk op koppel, dus een heel dringende noodzaak was er ook niet. Het enige was dat ik bij vlotte invoeg- of inhaalmanoeuvres op de snelweg wel eens iets meer power zou willen hebben.
Nu kon ik een poosje terug voor een redelijke prijs een complete turbo met weinig draai-uren overnemen van een mede-clublid. Als leuke extra had deze een HPT Waste Gate Actuator. Deze heeft een zwaardere veer dan de standaard LPT-actuator van de B230FK. Hierdoor gaat de waste gate in het uitlaatgedeelte pas open wanneer de druk in het inlaatgedeelte hoger is dan 0,65 bar, i.p.v. 0,35 bar (LPT). De turbo kan dus meer druk opbouwen.
Voor zover ik weet is deze WGA het enige wat een B230FT onderscheidt van een B230FK.
Een B230FT (HPT) levert max. 165 PK t.o.v. 135 PK van een B230FK (LPT). Ook het max. koppel is hoger: 264 Nm bij 3450 tpm (HPT) t.o.v. 230 Nm bij 2300 tpm (LPT). Ik ben nog op zoek naar een grafiekje met de koppelkromme van beide motoren, maar ik neem aan dat deze tot 2300 tpm min of meer gelijk is.
Al met al een aardige upgrade voor mijn auto en 'origineel' genoeg voor mij...
Er zit al een tijdje een originele turbodrukmeter in het dashboard (onder de toerenteller), wat mij betreft een hele leuke gimmick; je ziet de stand van het gaspedaal aan de stand van de wijzer terug. Je kunt hem dus ook prima als een eco-meter gebruiken. Zo heb ik het ook aan mijn vrouw uitgelegd.
Ik wist inmiddels wat het turbodrukmetertje doet i.c.m. de LPT-actuator en ook het luchtfilterhuis was al eerder op HPT-achtige wijze gemodificeerd met een extra gat naar de wielkast, dus gisteren was het tijd voor de volgende stap: Het inbouwen van de HPT-WGA - de rest van de 'nieuwe' turbo laat ik nog op de plank liggen als reserve.
Afijn, dat inbouwen was een klusje van niets. Alles bij elkaar iets van 20 min. werk. Het lastigst was nog om het borgclipje, waarmee de WGA-stang aan de wastegate klep vast zit, op de tast los en weer vast te krijgen.
De HPT actuator ging op het gevoel aanzienlijk zwaarder dan de LPT-variant, dus ik was bij aanvang van de proefrit hoopvol gestemd.
Mijn verwachtingen werden ingelost: Bij rustig rijden merk je eigenlijk geen verschil, maar trap je hem op zijn staart, dan klimt hij veel gemakkelijker in de toeren en ook is er bij +/- 3500 tpm een duidelijk voelbare extra duw in de rug. Nadat ik hem in de stad had warmgereden en wat stoplichtsprintjes had geprobeerd ook nog maar even de snelweg op. Daar kon ik de 200 km/u net niet aantikken omdat ik van het gas af moest voor een voorligger. Voorheen hield het met 185 toch wel zo'n beetje op.
Overigens viel me op dat de drukmeter bij volgas maar weinig verder uitslaat dan bij de 0,35 bar WGA. Ik had al de indruk dat die meter vooral ter indicatie is (doet de turbo iets of niet), en dat lijkt dus te kloppen.
Rustig weer naar huis gereden met een very big smile.
Ik blijf gewoon verder rijden als als een oude l*l, maar wel met de wetenschap van iets extra onder de motorkap.