Uitlaatspruitstukpakking vervangen
22/07
2012
Uitlaatspruitstukpakking vervangen
Hallo Volvisti
Nadat ik al een paar weken de uitlaatspruitstukpakking achter in de auto had liggen en het weer de laatste tijd niet goed genoeg was om buiten te sleutelen, was het dan vandaag eindelijk zover. De negen moertjes van het uitlaatspruitstuk waren zo los. Maar de downpipe zit met een beugeltje vast aan de bak. Die kan op twee plaatsen los. Daar waar het beugeltje aan de veer zit, die de trillingen van de downpipe opvangt en daar waar het beugeltje aan de bak zit. Het ene boutje aan de kant van de downpipe wilde niet los. Mede omdat je er zo slecht bij kunt. En van de twee bouten aan de bak, wilde er in eerste instantie ook maar eentje los. Na het avondeten bleek, dat ook bout twee met wat gedoseerd geweld ervan te overtuigen was, z'n positie op te geven. En wat blijkt, van de vier openingen in de pakking (waar geen tapeindes door gestoken worden), was er eentje in drie stukken en losgebroken van de rest van de pakking. De twee delen die rondom de achterste uitlaatpoort zaten, waren van twee kanten totaal zwart. De pakking bleef overigens nergens plakken. Ik heb de randen van de uitlaatpoorten en het spruitstuk met wat remmenreiniger schoongemaakt. Daarna de nieuwe pakking erop gezet en het spruitstuk er weer tegenaan. Daarbij viel mij trouwens op, dat de nieuwe pakking een aluminium laag had aan één kant (die van het spruitstuk), terwijl ik die bij de oude pakking niet gezien heb. Kan dat of moet ik binnenkort het spruitstuk er weer af halen?
Het terugmonteren van de beide bouten van het beugeltje van de veer van de downpipe had weer wat meer voeten in de aarde, maar ook dat is gelukt. Waarbij ik uiteraard de boutjes van het spruitstuk weer iets terug los moeten draaien.
Maar uiteindelijk is het toch goed gekomen. Enige probleempje is nog, wat het tweede boutje van achteren op de bovenste rij inmiddels redelijk vast zit, terwijl ik het onderlegschijfje met de hand kan bewegen. Wat doe ik hieraan? Ik ben bang dat ik het tapeind sloop als ik het moertje verder aandraai.
Aan een aantal moertjes was overigens te zien, dat ze van messing zijn. Maar da's niet bij alle zichtbaar.
Een korte testrit, waarbij ik in de tweede versnelling een paar keer doorgetrokken ben naar 80 km/h bevestigde dat de zaak nu dicht is. Ik meen alleen een licht fluiten te herkennen bij wat hogere toerentallen. En dat ook bij gas los. Enig idee wat dat kan zijn?
Het gaat overigens om een B234F.
groetjes
Mathy