back-fire ??
back-fire ??
Normaal start ik de 965, ( B6254 motor) en amper 1 tikje later loopt de motor op benzine......en schakelt ook vrijwel direct over naar LPG nu in de zomer(een G3 vialle injectie installatie) Eergisteren wilde ik wegrijden en starte de motor.....helaas direct na aanslaan een geweldige klap, schudden en motor stil. Ik had eerst het idee dat de uitlaat eronderuit vloog, maar na het opnieuw starten schudde de motor, stotterde en had totaal geen vermogen meer. Liep eigenlijk ook niet meer stationair.....Na controle bleek er niets mis te zijn met de uitlaat, maar het hele inlaat manifold lag los in de motorruimte. Alle zes de rubber thules lagen los, zaten alleen vast aan het blok, maar losgeschoten van de inlaatmanifold. Van de twee voorste waren ze weg, lagen ergens beneden, de midelste 2 waren gebroken, en hingen er nog bij, de achterste 2 hingen er nog zielig bij. Van achterne een kier van ruim 1 cm, vooraan ruim 4 cm.
Waarschijnlijk een behoorlijke back-fire......maar ik had het idee dat een back-fire amper mogelijk is bij een injectie systeem.......of zit ik nu fout? blijkbaar dus.
Helaas verder geen gereedschap bij me, dus ff thuis gebeld en me laten halen, de volgende dag met m'n andere wagen ernaar toe met gereedschap en nieuwe trekbandjes (slangenklemmen). Gelukkig was het gauw gepiept (een 90 minuten werk) maar moest ff met een hefboom de inlaatmanifold in positie houden, en met de andere (dikke) vingers de trekbandjes weer aandraaien (wat een gepiel, vooral de middelste 2)
Enfin, daarna liep hij weer als een trein, maar een vraag houd mij wel bezig:
- wat zou de oorzaak kunnen zijn? bougies, hydraulische kleppen, injectie systeem
- zou er nog gevolgschade kunnen zijn? Het oranje motor managment lampje brandt nu wel (LMM ?) De motor trekt goed nu, het oude vermogen is weer aanwezig, trilt en schudt ook niet stationair, alles lijkt in orde nu weer.
groet, Wim.