Toerenteller en stationair toerental
Toerenteller en stationair toerental
Twee kleine vraagjes:
Vroeger deed-ie het ook wel eens, maar nu steeds vaker: de toerenteller naald geeft plotseling ongeveer 200 tpm te weinig aan. Hij springt echt met een ruk naar beneden. Even later springt die dan weer 200 tpm omhoog. Heeft verder geen enkele invloed op de motorloop, dus kwaad lijkt het niet te kunnen, maar waar zou de oorzaak zitten? In de klokkenwinkel? In sommige schema's zie ik dat de toerenteller zijn signaal krijgt van de dynamo, maar ik betwijfel of dat bij mijn 940 LPT ook zo is. Toen de dynamoriem onlangs brak, bleef de toerenteller gewoon aangeven. Komt het signaal van de bobine?
Dan de stationair loop (heeft niets te maken met de toerenteller, want dat is iets van de laatste 2, 3 weken). Sinds een paar maanden is de stationairloop minder stabiel dan vroeger. Het toerental varieert tussen ongeveer 700 en 800 toeren, benzine of LPG maakt niet uit. Niet beter geworden na de laatste grote beurt. CO in orde, klepspeling op tijd, bougies/bougiekabels/distributiekap nieuw, gasklephuis schoongemaakt, CIS klep goed gangbaar, geen waterverbruik, start direct op 4 poten. Nog iets niet gezien?
Rob