Van klepsteelrubbers naar defecte distributiespanner en 'verkeerde' waterpomp
Van klepsteelrubbers naar defecte distributiespanner en 'verkeerde' waterpomp
Goed. De klepsteelrubbers van de 960 waren aan vervanging toe dus die heb ik laten vervangen. Tijdens dit klusje belde de revisiespecialist mij op dat de distributieriem veel te slap stond. Vreemd, want die is 2 maanden terug (elders) vernieuwd, inclusief spanrol en dergelijke. (Ook bleek de looprol van de multiriem op z'n einde. Staat er los van, maar mag niet.) Ze hebben een nieuwe set distributie besteld maar daar zat het spanmechaniek niet bij. 'Die gaat nooit kapot' kregen ze te horen. Nou, bij mij dus wel, zit helemaal vast.
De revisiespecialist ontdekte ook dat de vernieuwde waterpomp - volgens de gegevens bedoeld voor de 960 - niet helemaal goed past. De poelie is te smal, of iets dergelijks. Navraag bij mijn garage bleek dat ze die voor de 5- en 6-cilinders van Volvo gebruiken. De revisiespecialist heeft opnieuw een waterpomp besteld (uit vrije handel) en die bleek dezelfde. Vervolgens hebben ze een originele besteld en die is dus wel goed.
Dus wat een klusje van een dag werd duurt nu een week. Nu is dat niet zo'n ramp, maar waar ik wel benieuwd naar ben:
- iemand bekend met de waterpomp-types die verschillen?
- domme pech met het spanrolmechaniek?
Naja, ik ben blij dat het aan het licht is gekomen want met een gebroken distributie ben je helemaal ver van huis en krijg je welles-nietes-dingen.