venturi of dampgas injectie B230F
venturi of dampgas injectie B230F
Medeliefhebbers
Ik ben aan het rondkijken voor een lpg intallatie voor mijn 745. Als eerste idee leek mij een installatie met een venturi mengstuk een goede optie, ook prijstechnisch. Gister was ik bij een LPG specialist in Haarlem (Jos van Ommeren), en die zei dat een dampgas injectie eigelijk nog mooier zou zijn omdat mijn B230F beschikt over injectie met lambda sonde en kat (U9). Het prijs verschil was slechts 250 euro en de voordelen als bijna geen vermogenverlies en geen kans op backfire spreken aan.
Net een specialist uit Alkmaar (ABK) aan de lijn gehad en die raadde af om een dampgasinjectie te monteren. Dit was ivm de werking van het injectie systeem. Ik begreep uit zijn verhaal dat bij mijn blok alle benzine-injectoren tegelijk steeds (bij iedere slag dus vier keer) een beetje brandstof injecteren en dat een dampgas injectiesysteem dit niet lekker kan. Zijn ervaring was dan ook dat de motor niet echt lekker liep en bv stationair gewoon op benzine moest lopen om door te gaan.
Ook even contact gehad met Amsterdam Noord (Bodo) en die melde weer dat beide systemen prima kunnen. Er is prijsverschil, maar het kan allemaal.
Verwarrend dus. En ja ik weet dat je ook systemen uit Polen kunt laten komen enz. , maar ik zie me dat nog niet inbouwen. Bovendien vind ik een beetje service als er iets mis is ook wel prettig.
Wie heeft er wijze raad?
groeten
Vincent