Het logboek van een snelheidsmeter
04/02
2006Het logboek van een snelheidsmeter
Het relaas van de snelheidsmeter begint al een aardig drama te worden. Eens tijd om het hele verhaal eens chronologisch te plaatsen.
Ergens eind september 2005 begon het verhaal met een snelheidsmeter met een eigen leven, het zgn "eratic speedometer behaviour". Hier een draadje van gemaakt, waar aardig wat reacties op zijn geplaatst.
Na een periode van wel en niet doen, ook met 180 km/h over de A2, de stoute schoenen aan gedaan en gekeken of de teller nog gesoldeerd kon worden, waarvoor overigens nog dank aan FransS voor de rust en kalmte bij het soldeerwerk. Helaas heeft dit niet geleid tot een werkende snelheidsmeter.
Een draadje geplaatst voor een andere snelheidsmeter , maar hier helemaal geen reactie op mogen ontvangen, schijnen nogal zeldzaam te zijn
Maar eens rond gebeld met deze en gene, maar de prijzen lagen erg hoog voor alleen een snelheidsmeter. Gelukkig heeft onze Bram (TTG300) een ingebouwde snelheidsmeter, dus bekeuringen hebben we gelukkig niet gekregen.
Een geluk bij een ongeluk (van onze voorzitter) kon wel eens een oplossing bieden, maar helaas. Het overbouwen van de snelheidsmeter bleek niet kunnen. Ook het volledige dashbord kon niet uitwisseld worden, want na 1993 zijn de tellers anders en werden alleen 80 ltr brandstoftanks ingebouwd en bleek niet te matchen met onze 60 ltr tank. Tijdelijk toch het dashbord ingebouwd (na demontage van de brandstofmeter ivm mogelijke kans op baschadigen), want rijden zonder brandstofmeter is prettiger dan rijden zonder snelheidsmeter.
En toen diende zich een kans aan ! Een dashbord uit een 940 turbo van 1992, dus de juiste uitvoering van de snelheidsmeter. Gebeld en afspraak gemaakt om deze te komen halen. Het dashbord had geen lampjes meer en er zat een grote sticker op van Elferink. Maar aangezien ik alleen de snelheidsmeter nodig had en Andre blij kon maken met de turbodrukmeter deze meegenomen.
Vandaag met 3x dashbord op tafel de juiste componenten in de juiste klok gezet en ingebouwd.
Maar het mag niet zo zijn ! Klopt de snelheidsmeter werkt, maar nu zijn de dagteller en de totaal teller kapot ! Hierover contact gehad met de verkoper en deze heeft het dashbord niet zelf in de auto gehad en kon het dus niet weten.
Ergo, er komt binnenkort een compleet dashbord te koop voor een 940 turbo 1992 met een geintegreerde turbodrukmeter voor dezelfde prijs als ik hem voor heb opgehaald. Het ritje naar en van verkoper (150 km) neem ik voor eigen rekening, want daar heb ik wederom van genoten.
We beginnen dus weer opnieuw, maar ik heb inmiddels weer een sloper gezien die het juiste dashbord heeft, alleen heb ik de slopende partij nog niet gesproken.
Er is dus nog hoop. Inmiddels heb ik natuurlijk diverse malen het dashbord moeten verwijderen en het record staat inmiddels op 55 seconden !
Inmiddels maak ik tijdelijk weer gebruik van het dashbord wat onze voorzitter mij ter beschikking heeft gesteld om te kijken of het zou passen (wederom zonder brandstofmeter om de boel heel te houden).