Volvo 764 "KHT".
11/05
2015Volvo 764 "KHT".
Hallo Volvisti,
Maar besloten een klein dagboekje bij te gaan houden over mijn 764, "KHT".
Ik zal zover mogelijk terug in de geschiedenis gaan om het allemaal een beetje kloppend te houden.
Dit dagboek ben ik begonnen begin Mei 2012, de info hieronder zal ik kort houden en samenvatten, ik zal overal proberen de link naar het toentertijd geopende topic te plaatsen voor meer info wat er toen gebeurd is.
(Mogelijk dat ik niet alle info heb geplaatst, mijn geheugen heeft ook een limiet) ;-)
Gekocht in Juli 2011, Volvo 764.
Overgeschreven op 13 Juli 2011
http://www.volvo700vereniging.nl/node/40078
Wagen overgekocht van Tom (TGTF) die voorzichzelf een andere 760 had gekocht die wat meer naar zijn eigen smaak was.
De wagen samen met Harnt & Tom opgehaald in diezelfde week en vanuit Lemmer naar Gorredijk vervoert achter op een ambulance.
Er was nogal een lijstje wat er gebeuren moest met de wagen...maar we begonnen onder de kap.
Hier lag een kale D24 in die niet liep.
Deze vervangen voor een D24TIC met een M47 erachter.
Daarna goede koplampen + koplampwissermotortjes + gloednieuwe wissertjes gemonteerd.
In de wagen zelf was het ook een grote bende, dit allemaal opgeruimd en netjes gemaakt.
Hierna de remmerij rondom aangepakt en losgemaakt en weer goed gemaakt. (Was ook wel nodig)
De wagen was gelukkig nu wel rijdbaar, dus een bestuurdersstoel erin geschroeft en zonder APK stiekempjes het eerste proefrondje gemaakt, wat heel erg beviel
Ondertussen zijn we alweer een paar weekjes verder met sleutelen en ik ga op vakantie naar Frankrijk en "KHT" blijft dus enkele weekjes thuis ongeroerd staan.
Het is nu ergens eind Augustus in 2011
"KHT" heeft roestschade aan de bodem en dit moet dus gelast worden, na het vinden van een lasser en het maken van een afspraak kan ik de wagen helaas ongelast weer komen ophalen, de vrouw van de lasser heeft een beroerte gehad en hij moest dus in alle spoed naar het ziekenhuis...komende weekjes ging er dus niks meer gelast worden..
Gelukkig een andere lasser kunnen vinden, die de bodem netjes gelast heeft.
Alle bekleding en interieurdelen in de dagen daarna in "KHT" ingebouwd. Mooi zwart interieur en alles in volleder!
Begin September 2011
Nu wordt het spannend :)
"KHT" gaat voor zijn 1e APK keuring.
Naar verwachting, maar wel heel jammer, word "KHT" afgekeurd.
De stuurinrichting is NIET in orde en de brandstofleiding onder de wagen lekt Diesel.
Voorderest was alles goed en de remmerij was uitstekend.
Maar aan de stuurinrichting begonnen:
-Stuurkogels beide zijkanten vervangen.
-Fusseekogels beide zijkanten vervangen.
-Gloednieuwe stuurhoesjes geplaatst.
-Rubbers her en der vervangen voor nieuw.
-Nieuwe "binnenste stuurstangen + kogeltjes" geplaatst.
Brandstofleiding hersteld en lekkage verholpen.
Helaas bleek ook dat het stuurhuis zelf niet meer zo jofel was: Lekkage en niet vanzelf meer terug naar beginpositie gaan.
Opzich was dit niet kritisch en "KHT" weer opnieuw aangeboden voor de "APK" waar hij op 19 september 2011 werd GOEDGEKEURD!
op 27 September trapte ik helaas door mijn koppelingspedaal heen (koppelingskabel gebroken)
Uit Harnt zijn sloper gelukkig een andere koppelingskabel kunnen halen. Schakelen en koppelen gaat weer grandioos.
http://www.volvo700vereniging.nl/node/40697
________________
Tijdlang heerlijk kunnen rijden, maar al gauw bleek dat "KHT" ergens flink olie lekte...dit bleek weg te komen bij de vacuumpomp en de pakking van de carterpan!
De vacuumpomp was snel verwijderd, voorzien van een nieuwe pakking en teruggeplaatst, waarbij de lekkage daar was verholpen.
op de sleuteldag bij Bosscha in Oktober 2011 zijn we vol goede moed begonnen met het vervangen van de carterpanpakking, wat een heel karwei bleek te zijn en meer dan de hele dag duurde!.
Uiteindelijk was het gelukt en "KHT" ook gelijk maar voorzien van een nieuw oliefilter en nieuwe olie.
Op weg naar huis ging helaas zomaar het oliedruklampje branden....wat bleek: de leiding van de oliekoeler was niet correct teruggeplaatst door mij in alle haast en was door geslepen door de krukaspoelie...waar dus alle olie eruit was gespoten.
Heel mooi spoor dwars door langezwaag.
"KHT" dus weer teruggesleept naar Bosscha en de week daarna een andere oliekoeler + leidingen opgehaald en bij Bosscha weer op "KHT" gemonteerd en Weer nieuwe olie erin gedaan.
Dit keer ging alles goed en gelukkig weer heerlijk rond kunnen rijden.
Bij "KHT" was helaas sinds begin af aan al het "vreemde" dat de temperatuur veeeeels te hoog opliep.
Voor de sleuteldag in November 2011 bij Nordicar had ik dus gepland om de volledige distributie + waterpomp en thermostaat te gaan vervangen.
Dit gebeurde allemaal met veel success!
"KHT" had ook wat last van "kabaal en getril" bij het optrekken vanuit stilstand, dus bij deze dezelfde sleuteldag ook beide motorsteunen + baksteun vervangen.
Bij de terugrit vanuit Nordicar naar Gorredijk liep de temperatuur helaas weer veels te hoog op, dit had zelfs tot gevolg dat de leiding vanaf de radiator eraf knapte en ik heel veel koelvloeistof verloor.
Gelukkig toch nog kunnen herstellen en met een traag slakkengangetje en de kachel op vol aan naar huis toe kunnen keren.
Acheraf bleek het stom genoeg een defecte temperatuursensor te zijn geweest...deze dus vervangen en de radiator zelf ook vervangen voor een goede.
http://www.volvo700vereniging.nl/node/41567
http://www.volvo700vereniging.nl/node/40443
http://www.volvo700vereniging.nl/node/40435
December 2011:
Turbo-druk meter geplaatst en volt-meter geplaatst.
-Veel kleine andere dingetjes aangepakt en opgelost.
-Vacuumpomp vervangen
http://www.volvo700vereniging.nl/node/42154
Januari 2012:
Gele koplampen en mistlampen!
De motor slaat wat moeilijk aan in de kou....hier is de pomp voor opnieuw afgesteld en is er een nieuw waselement geplaatst
http://www.volvo700vereniging.nl/node/42721
http://www.volvo700vereniging.nl/node/42637
Februari 2012:
Bij een rit terug vanuit Amsterdam naar huis volgt er vlakbij Lelystad op de A6 een flinke "knal" vanuit het motorcompartiment...de motor loopt stug door maar het oliedruklampje springt al gauw aan.
De vluchtstrook maar opgerold.
Aan de motor valt zelf niks te zien...oliepeil is ook perfect op niveau, toch is er geen oliedruk....de motor klinkt ook niet zo heel gezond meer.
De ANWB komt erbij en probeert de oliedruk te meten, 0 bar.
Ben vervolgens naar huis toe gebracht met "KHT" achterop de ANWB sleepwagen.
De oliepomp zelf is kapot gelopen en er zit ook metaalslijpsel door het blok heen.
Niet veel later koop ik een andere TDIC blok en bouw deze in, bij de 1e keer starten slaat het motortje mooi aan en loopt deze ook netjes, helaas blijkt wel de inspuitpomp fors te lekken...niet veel later deze maar er vanaf gehaald
(wel eerst alles op nulstand en gemarkeerd) en voor revisie weggebracht. In de tussentijd een andere pomp gemonteerd, de motor liep niet lekker met deze pomp ook al was alles perfect op tijd gezet. (mogelijke verklaring hiervoor is dat er een vliegwiel van een ouder type motor is opgezet waardoor de BDP 0 markering mogelijk niet helemaal juist is geweest)
Na het terugplaatsen van de gereviseerde pomp krijgen we de motor niet meer lekker aan de loop. (mogelijk ook weer door het oudere type vliegwiel)
Daarna ging het helaas alleen nog maar verder bergafwaarts...het verhaal is bekend en verder te lezen in de hieronder genoemde topics.
Vervolgens gebeurt er weinig met "KHT" tot de sleuteldag bij "Bosscha" in Maart 2012.
http://www.volvo700vereniging.nl/node/43016
http://www.volvo700vereniging.nl/node/42994
http://www.volvo700vereniging.nl/node/43150
24 Maart 2012
Vandaag is de sleuteldag bij Bosscha.
Ik kom als een van de allereerste aan en ga gauw de brug op.
Als eerste gaan we het rotte stuurhuis vervangen voor een goede 2e handse.
Tegen 12 uur is het stuurhuis vervangen en gaan we een lekker broodje eten en na de luch beginnen we met het opnieuw tappen en het plaatsen van een helicoil voor cilinder 2.
Hier zijn we vervolgens tot na 5 uur smiddags mee bezig geweest.
Het lijkt goed te gaan...totdat na een halve minuut lopen de verstuiver uit het gat schiet....
Helaas zonder het gewenste resultaat weer huiswaarts gegaan.
http://www.volvo700vereniging.nl/node/43451
Niet veel later gelukkig via de vele donatie's en giften en hulpen een TDIC blok kunnen ophalen bij Kristof in Belgie. (Thx)
http://www.volvo700vereniging.nl/node/43386
Deze kunnen inbouwen en ook mee kunnen doen met de rondrit begin April 2012!
April 2012:
-Cruise control ingebouwd.
-Wit-Wit voorknipperlichten geplaatst
-Turbo grille geplaatst
-Auto is opnieuw uitgelijnd bij Bosscha.
-Velgen voorzien van goede 2e hands banden.
28 April 2012:
-Zelf een nieuwe Motorkabelboom gemaakt (nog niet helemaal netjes...)
-Een Nieuw Rechterachterlicht
-Verse olie in het 'nieuwe' blokje (Comma 10W40 Semi-Syntheet, VW 505)
-Nieuw oliefilter
-Nieuw brandstoffilter (Diesel)
-Nieuw versn.bak rubber geplaatst i.v.m plaatsing M46 inplaatsvan de M47.
-Versn.bak olie ververst.
-Vervangende toerenteller en vervangende snelheidsmeter-kmteller.
-Olietemperatuurmeter + sensor geplaatst.
-Achteruitrij-verlichting hersteld (kabel los geschoten vanaf bak.schakelaar)
-Motor + wagen afgespoten bij een Q8.
KM-stand: 124.400
2 mei 2012:
- KHT voorzien van Echte franse gele lampitten (die grote joekels)
- Stoostrip/Sierstrip op linker achterdeur vervangen voor het juiste exemplaar.
21 mei 2012:
Proffesionele poets en schoonmaakbeurt door Christina!
"KHT" Heeft er nog nooit zo goed uit gezien!
Hartstikke bedankt Christina!!
(Geniet van de Lekkere Koffie )
(Nu kan ik iniedergeval netjes "in stijl" bij Nordicar komen)
(Moet nu alleen nog even het kapotte lampje achter het rode vlakje in de passagiersdeur vervangen en ik moet nog een rood plaatje bij het lampje bij de achterste passagiersdeur plaatsen)
26 Mei 2012:
Sleuteldag Nordicar!
*Distributieriem vervangen
*Looprol vervangen.
*Waterpomp vervangen.
*Thermostaat vervangen.
*klein grut..
Nog een avontuur beleefd op de terugweg...sinds ik helemaal naar huis ben gesleept omdat mijn radiator kapot was...KLIK voor meer informatie en sensatie :)
27 Mei 2012:
Radiator gekregen van Harnt & Christina.
De radiator vandaag geplaatst en alles gevuld: helemaal perfect en uitstekend! Alles weer lekvrij en goed koelend.
Update 30 Mei
KHT leek een "plakkende" rem te hebben, ze rolde wat zwaar..
Ook trilde het stuur als je remde en hoorde je afentoe wat "gillen"...
Vandaag gelukkig lekker vroeg thuis en dus maar begonnen met de remmerij.
Gelijk goed:
Nieuwe remschijven voor de voorzijde:
Dat ziet er (weer) super Geil uit
(Nieuwe schijven waren ook wel nodig...de oude hadden een dikke rand van 3MM of zelfs meer)
Remklauwen lekker schoon gemaakt
Nieuwe remblokjes erin en alles lekker in het vet.
Zuigers gingen gelukkig heel makkelijk terug.
Geleide pennen uitstekend en weer in vers vet.
Perfecto.
Wou de achterzijde ook nog doen...maar het begon wel erg grijs en zwart te worden boven mijn hoofd en het duurde niet lang of de regen kwam al naar beneden....alles dus maar opgeruimd en een test rondje gemaakt.
Geweldig! Stuur trilt en trekt niet meer bij het remmen! En het remt fantastisch!
Alleen wel jammer...de wagen loopt nog steeds wat zwaar en het gegil bij remmen is nog steeds hetzelfde....de achterzijde moet dus ook nog even een keertje!
Van de week of het weekend maar eventjes
3 Juni 2012
Vandaag de achterremmerij aangepakt, alles weer schoongemaakt en netjes gemaakt en van vet voorzien.
Remmen gaat weer perfect en het is weer heerlijk stil!
Helaas wel een kleine verassing...de zuigertjes bleken beschadigd te zijn: KLIK
Update 16 Juni 2012
Ander setje toeters gemonteerd.
Update 17 Juni.
Vandaag mijn Simmons pijp onder de "KHT" gemonteerd.
De pijp onder "KHT" liep al aardig aan zijn end..de Simmons set had ik nog liggen van mijn 16V..dus een prima oplossing zo.
Was bedoelt voor een B234F maar het past perfect onder de 764 Diesel.
Vanaf de downpipe helemaal naar achteren heb ik vervangen.Middendemper en einddemper Simmons.
Inch maat van de pijp is ook groter dan de orignele, wat je ook wel merkt tijdens het rijden. Hij krijgt meer "lucht" en de Turbo spoelt merkbaar rapper op. Allemaal zonder extra herrie :)
Hoe klinkt dat nou? Nou, dat klinkt ZO.
Hij klinkt niet luider dan de standaard pijp...eigenlijk niet echt een verschil.
Hij heeft wel een ietsjes lagere brom gekregen, vooral in de lage toeren.
In de auto, rijdend, merk je totaal geen verschil. Buiten staand eigenlijk ook niet.
Ik ben er tevreden over :)
____
Update 27-06-2012
"KHT" maakte vreemde geluiden....de oorzaak is gevonden....nou nog oplossen.
De wiellagers zijn defect en enkele andere problemen.
http://www.volvo700vereniging.nl/node/44987
http://www.volvo700vereniging.nl/node/45000
Update 30-06-2012
Vandaag de downpipe vervangen en de Simmons rechtgezet.
Perfect! Het ""dreunen"" in de bochten is foetsie en het is weer lekker stil.
Update 11-07-2012
Bij het voltanken bij de trip naar Den Haag om een Volvo 740 voor mijn ouders te bekijken bleek er iets te lekken bij de tank....
De Diesel stroomde de straat op.....
Na vandaag even gecheckt te hebben blijkt het een doorgerotte slangenklem te zijn geweest...de leiding zelf lag al bijna van zijn tuitje af...
Weer opgelost! en (hopelijk) geen lekkage meer. (Heb het nog niet uitgetest)
Update 15-7-2012
Vandaag flink bezig geweest!
Begonnen met de achterkont.
Deze omhoog gezet, de oude veren en de oude schokdempers verwijderd en de "nieuwe" gele koni's vanonder een 945 vandaan en een setje Estate veren eronder geplaatst.
Was wel even een uurtje en langer zoet ermee.
Maar het resultaat mag er wezen! Sodeju wat staat ie nu mooi recht! Zelfs nog met een koffer vol gereedschap, krikken en assteunen en onderdelen!
Het veert lekker stug! Wat een verschil!
Dit rijdt weer lekker!
Even een foto ter vergelijking, de oude situatie:
Daarna ben ik naar het interieur toe gegaan en heb ik de kachelmotor eruit gehaald, deze liep te janken als een otter!
Had er eentje bij Jan-Geert vandaan meegenomen, maar deze bleek helaas Niet te passen...
De oude die ik had maar zoveel mogelijk uit elkaar gehaald en ontdaan van stof en andere rariteiten, wat al enorm hielp!
Daarna de boel lekker in de motorolie gegoten en laten draaien.
Voila! Hij was weer fluisterstil! Weer ingebouwd en opnieuw afgekit. (Tegen lekkage..)
Heerlijk weer rust en geen gejank in de wagen!
Toen maar gaan kijken naar de lekkerij....
Het klepje aan de passagierskant maar eens verwijderd, de goot hier zat vol met bladeren en andere troep! Heb zoveel mogelijk eruit gehaald en alles lekker doorgespoeld.
Klepje teruggeplaatst en afgekit.
De passagierskant was wel nog gewoon droog.....iniedergeval was ik er daar nu optijd bij voordat het mis zou kunnen gaan..
Toen maar naar de bestuurderskant gegaan...het tapijt is hier zeikenat! Helaas, het komt niet bij het klepje vandaan..die is nog netjes droog en de bekleding die daar ietjes omhoog gaat is ook gewoon droog.
Is ook nog netjes afgekit. De goot is ook leeg en het water ruist er netjes doorheen...
Waar de lekkage dan wel vandaan komt heb ik helaas niet kunnen vinden...
Wel viel mij iets anders op: (zie foto): Het water lekt tussen goot en spatbord door lijkt het wel....hoe dat kan?
De reden waarom de vloermat aan de bestuurderskant zo nat is heb ik helaas niet kunnen vinden....heb overal de tuinslang op gehad maar het lekt NERGENS!..........
Alles stroomt ook netjes door en eruit...
Ik kan iniedergeval weer wat van mijn wensenlijstje afstrepen!
_____________
Update 5 Augustus 2012
Het lekte nogal in mijn kofferbak....ik had een aquarium.
Beide bakken aan de zijkanten stonden ook vol "sop".
Helaas ook al redelijk wat roest en rot in de linker achterbak....Hmm..al 2 kleine gaatjes in het plaatwerk naar buiten toe. Balen!
De rechterbak was nog wel netjes.
Niet alleen was 1 van de afvoerslangen van de bak onder de achterruit lek, ook kwam er water binnen via beide achterlichten.
Heb de slang vervangen voor een tijdelijke oplossing, binnenkort zou ik weer origineel moeten hebben!
Heb beide achterlichten maar losgehaald, de boel schoongemaakt, de rubbers schoongemaakt en aan beide kanten rondom en ruimschoots voorzien van een lekkere dikke laag kit. Hoppa.
De boel er weer opgezet en vastgeschroeft.
Lekker laten uitharden.
Hoopte hiermee dat de lekkage was verholpen.
Na nog een ritje in een plensbui zat er helaas Weer water in beide achterbakken! AAh!!!! Het komt nu iniedergeval Niet van de achterlichten (geen spoortje meer) ook niet van een lekke afvoerleiding, maar waar het wel vandaan komt? Joost mag het weten! Geen idee!
Ik heb zelf het vermoeden dat het kofferbakdeksel rubber niet helemaal goed meer afdicht. Dat zou het kunnen zijn.
De vloermat bij de bestuurder vooraan is ook weer lekker nat. Helaas ook nog steeds Geen idee waar dat vandaan komt. Kan het nergens vinden.
We blijven leuk bezig.
___
Update 06 Augustus 2012
Mijn wiellagers waren steeds slechter geworden.
Sinds ik het oude type wiellager heb en dit wat "gecompliceerder" is wou ik dus een 'upgrade' uitvoeren.
Ofwel: de oude bovenste helft van mijn veerpoot boven op de onderste helft van een nieuwere poot, met het nieuwe type lager.
Vandaag dus maar begonnen met het helse karwei ;)
Eerst het benodigde gereedschap gekocht, waaronder een verenklem, een sleutel 24 die diepliggend was..etc.
De "Nieuwe" veerpoten, van een 940 uit '98 maar als eerste uit elkaar gehaald. Ging gelukkig erg makkelijk en straight forward.
Daarna de veerpoten van "KHT" losgehaald en uit elkaar gehaald. Ging gelukkig ook aardig straightforward.
Daarna de combinatie gemaakt:
De schokdemper van mijn oude veerpoot in de onderste helft van de nieuwe veerpoot.
De hoes van de nieuwe veerpoot was wel in betere staat, dus die om de schokdemper heen.
Daarna de veer van mijn oude poot en daarbovenop de "hoed" van mijn oude veerpoot.
Het paste allemaal en zit mooi en netjes in elkaar. Ik heb nu dus ABS poten met het nieuwe type lager van een 940 uit '94 onder "KHT". Met het oude bovenstuk erop.
Het paste ook allemaal weer in "KHT" zelf, fussee kogel, stuurkogel, remklauwe, remschijf. De hele mikmak paste!
Het rijdt weer een stuk stiller en het rolt weer een stuk gemakkelijker!
Ben toch wel even een tijd bezig geweest, van middag 14:00 uur tot 21:30 vanavond. Zo! Maar voor een 1e keer is het uitstekend geslaagd! en het resultaat is naar wens!
(De ABS sensoren heb ik trouwens wel verwijderd, sinds "KHT" dat niet heeft...)
Veer opspannen:
De hele boel eraf:
De rest van het spul:
En het zit er allemaal weer onder! Onderste helft van een 940 van '98.
Heet onderste deel van mijn oude poot:
Heb weer een paar dingen van de whislist kunnen afstrepen!
_____
Update 10 Augstus 2012.
Vandaag gepland om de stabi stangetjes/stokjes te vervangen en de verouderde paddestoelrubbers.
Ook wou ik het tussenaslager gaan vervangen.
De stokjes zijn zomaar omgewisseld, de paddestoelrubbers zijn ietjes meer werk (veel los halen, wat bikken en alles weer vastmaken)
Maar het is gelukt!
De hele voorzijde is nu "nieuw". (Fusseekogels en stuurkogels en de rest vorig jaar al gedaan inclusief een ander stuurhuis) Dit was het enige wat nog gebeuren moest.
Het nieuwe spul:
Het oude spul:
En het nieuwe spul erop:
Hiermeeklaar dus, op naar het volgende item: het bonkende tussenaslager.
Nadat ik mijn aandrijfas had verwijderd bleek heel erg jammer genoeg dat ik het verkeerde lager had geegen, hij is te klein en past niet op de as.
Aandrijfas kon er dus onverrichte zaken weer meteen onder terug.
Volgende keer maar weer, als ik het juiste lager heb.
_________
UPDATE 3 September 2012
De motor ruimte kabelboom flink opgeknapt.
KHT vandaag ook voorzien van verse olie en een vers oliefiltertje.
Vond ie wel weer fijn, liep gelijk weer een stuk rustiger en kalmer en voelde weer soepeler aan!
Komende sleuteldag 8 September gaan we kijken naar de lekkage van de brandstoftank en gaan we het tussenaslager vervangen
___
UPDATE 8-9 September 2012
Op de sleuteldag bij Koops in Ees de brandstoftank lekkage verholpen.
Er bleek een leidinkje gescheurd te zijn.
Dit verholpen door een nieuw leidinkje te plaatsen.
Hierbij gelijk ook nog een andere brandstofleiding vervangen, de aanvoer naar de motor toe.
Het is nu allemaal weer top in orde.
Heb de tank nog niet volgetankt, maar ik ga ervanuit dat die nu niet meer lekt.
Beide gordels aan de voorzijde nog vervangen, deze rolde Niet meer goed terug. Het ""nieuwe"" setje doet dat wel!
Morgen, 10 September gaan we voor de APK!
(Bedankt voor de foto Tom!)
Vandaag nog witte zijknippers geplaatst met (natuurlijk) oranje pitten erin.
UPDATE 10 September 2012
Vandaag is "KHT" helemaal goedgekeurd!
Alles was en zag er uitstekend uit. Geen enkel puntje.
Blij! We kunnen weer een jaartje rijden!
______
UPDATE 29 September 2012
Koplampwisser upgrade gemaakt, beide koplampwissers worden nu los aangestuurd door de handel en het relais voor de achterruitenwisser vanuit een Estate!
http://www.volvo700vereniging.nl/node/46226
__________
UPDATE 27 Oktober 2012
Vandaag is de sleuteldag bij Bosscha in Langezwaag!
Op de planning staat het vervangen van de 4.1 achteras door een 3.73 en een nieuw tussenaslager.
Na een spannende dag sleutelen, waarbij de achteras ook nog eens bijna 2 meter naar beneden op de grond viel, "boef", is het allemaal gelukt!
"KHT" en Ik waren wel weer als laatste van de brug af, na 18:00 uur. (Volgens mij nu wel een record, nu de 4e keer oprij dat ik als laatste van de brug af kom)
Na een proefritje op de snelweg was er helaas wel even een momentje van teleurstelling: Het nieuwe tussenaslager bonkte, bromde, trilde en bleerde harder dan een betonmolen.
Het toerental verschil waar op gehoopt was met deze andere achteras, viel helaas tegen, het blijkt een 3.91 te zijn inplaats van 3.73.
Ik draai iniedergeval al wel een stukkie lager in toeren. Inplaats van 3000 RPM bij 100 KMH is het nu 3000 RPM bij 110 KMH.
2 dagen later heb ik de aandrijfas nog eens losgehaald en gekeken wat er nu loos was? na vergelijking met een andere aandrijfas die ik had liggen, bleek het alu afdekplaatje aan de achterkant van het tussenaslager IN het rubber achter het lager te zitten inplaats van ACHTER het rubber om de aandrijfas heen. Er was ook wat van het (nieuwe) rubber van het nieuwe tussenaslager afgesmolten...Hmm..heb de boel er weer afgehaald en er nu op de JUISTE manier omheen gezet. Alles was verder nog helemaal goed.
Het rubber van de aandrijfas bleek ook ietsjes onder spanning onder de wagen te zitten, dit ietjes verschoven en het resultaat: De aandrijfas is nu STIL, geen getril, geen bonk en geen gebleer!
Hoezee!
Stilte en rust in de keet en geen gebonk meer bij optrekken!
__________________
Update ergens begin November:
Aandrijfas begon ineens weer te trillen, stabilisatie plaatje o.i.d van het achterste eind van de as losgekomen.
Een ander aandrijfas (het lange achterste deel) geplaatst en de kruisjes 90 graden van elkaar af: Het is weer stil in de wagen!
Update 11 November:
Chromen 760 grille geplaatst.
Staat mooi blits.
UPDATE 23-03-2013
Al een paar maanden lang is er weinig gebeurd met "KHT". Gelukkig vandaag een (warme) sleuteldag.
Heb vandaag een aardige rits kunnen doen.
- Achterklepveren vervangen. Die waren "lam".
- Originele motorruimte verlichting geplaatst.
- Olieniveausensor voor in het carter van de Diesel geplaatst (origineel!) (en aangesloten)
- Motorbeschermplaat (die plastikke) eronder geschroeft.
- Door de beschermplaat moest ik o.a de oliekoeler en een hele hoop leidingen verplaatsen.Dus Ook nog 2 eigen steuntjes gebraficeerd om de boel vast te houden.
- Echte GELE mistlampen eronder geschroefd.
- Kabeltjes en stekkertjes rondom de M46 bak vervangen. Hij "flikkerde" er iedere keer uit.
- Bodem bekeken.
Wat wel opviel in het ritje daarna, door die plastic beschermplaat warmt de motor een stuk! sneller op en blijft ook stabieler op temperatuur. Ook is het motorgeluid binnen in "stiller" geworden. Dat had ik niet verwacht van zo'n fluttig kapje onder de motor......Ben er wel blij mee en zeer verbaasd!
Een paar fototjes:
Olie niveau sensor:
Beschermplaat geplaats en leidingen + oliekoeler verplaatst en 2 steuntjes gemaakt.
Steuntje:
Echte blitse gele mistlampen:
Eronder:
Ze doen het!
Motorruimte lampje:
Kloar!
___
UPDATE "paasweekend". (29 maart-1 april)
Spiegeltjes in kleur:
http://www.volvo700vereniging.nl/node/48669
UPDATE 6-7 April
Airco radiator vervangen
Mijn oude airco radiator was nogal gammel en lekte. Heb hem nu vervangen.
Heb de hele "bende" ook wat anders opgehangen en wat steuntjes zelf gemaakt.
UPDATE 13 April 2013: Sleuteldag Nordicar.
Hier valt veel te lezen: http://www.volvo700vereniging.nl/node/48781
-Baksteun rubber vervangen.
-Remmerij nagekeken.
-M46 bekabeling vervangen.
-Kleinigheden.
Intercooler logo gekocht en geplaatst:
Wat kleine interieur plasticjes vervangen:
UPGRADE 14 April 2013:
Remmerij upgrade, van 14" inch schijven naar 15" inch schijven.
Ook de remklauw-houders zijn vervangen. Paste niet om 15" inch schijf. De andere nu wel.
Gelijk ook van het probleem van speling in de geleidepennen af.
Duidelijk beter en harder remmen nu.
http://www.volvo700vereniging.nl/node/48798
UPDATE 18 mei.
Sleuteldag Koops. Linker veerpoot "kloink" opgelost.
Zie dit topic:
http://www.volvo700vereniging.nl/node/49210
UPDATE 22 MEI:
Klein beurtje: Verse olie en vers oliefilter en wat "tinkering" onder de kap. Hij kan er voorlopig weer even tegenaan.
UPDATE 19-08-2013:
KHT is voor de APK keuring gegaan maar heeft die helaas niet gehaald.
* Nieuwe ruitenwissers nodig.
* Remslangen RV.
* Stuurkogel linksvoor.
* Splitpennen stuuras.
* Roetmeting.
We gaan ermee bezig en dan weer voor de keuring!
UPDATE 25-08-2013
Vandaag KHT "APK" klaar gemaakt.
* 2 splitpennen in de stuuras gezet (ze waren allebei verdwenen)
* RV 2 nieuwe remslangen
* LV 2 andere remslangen.
Ik had nog uitstekende remslangen liggen die van mijn oude 16V afkomen, die waren gloedjenieuw en 2 weken oud.
* Stuurkogel links vervangen.
Van de week dus maar voor de APK! En dan moet het goedkomen.
De benodigdheden:
Canvas zichtbaar
Twee nieuwe remslangen
De boel nog even in de tectyl gezet.
De andere kant:
Goede bijna nieuwe remslangen
En 2 vervangen:
Oude stuurkogel
Oud & Nieuwe.
En klaar!
Van de splitpennen in de stuuras kon ik geen leuke foto maken, veels te krap en te donker.
APK moet dus goedkomen!
___________
UPDATE 30-12-2013
KHT geschorst I.V.M de nieuwe oldtimerregels....
UPDATE 09-12-2014:
Het hele jaar niet met KHT gereden
Vandaag de wagen maar weer geschorst (verlengd)
UPDATE 9,10 en 11 mei 2015.
KHT even schoongemaakt en de voorbumper netjes gemaakt!
Deze update is te zien als reactie op dit topic. Het begintopic wordt te vol en te zwaar.
Update 12 Mei 2015.
Trekhaak "afdek dop" onder handen genomen en netjes weer zwart gemaakt! Zie onderaan het dagboek!
Update 18 Mei 2015.
De achterbumper netjes gemaakt! Zie onderaan het dagboek!
Update 09 Juni 2015.
De achterremmen bij "KHT" vervangen voor een ander schoongemaakt setje. We hebben ook APK goedkeuring gekregen.
Twee jaar APK tot 01 Juni 2017!
Update 14 Juni 2015.
Koelvloeistofpeil waarschuwingslampje "aangesloten".
Een erg leuke upgrade.
Update 19 Juni t/m 05 Juli 2015 op vakantie geweest in Bretagne.
http://volvo700vereniging.nl/kletshoek/m...
______________
Tot de volgende Update!
"Wish list"
Dak-schade (laten) herstellen.
Roest aanpakken.
Glazen kantel/schuif dak.
Lederen stoelen vervangen.
Hemeltje opnieuw bekleden.
Andere motorkap.
Andere scherm linksvoor.
Groeten,
Gerben