volvo 960 lambda signaal / te rijk stationair
volvo 960 lambda signaal / te rijk stationair
Ben 3 jaar trotse bezitter Volvo 960 automaat met 2.5 motor. KM 290.000 waarvan ik de laatste 90.000 km probleemloos gereden heb. Sinds een aantal maanden gaat regelmatig lambda singnaal branden. Na resetten ging het tijdje goed maar foutmelding komt steeds weer terug. Bij uitlezen op laptop met OBD II kabel kwam aanvankelijk een foutmelding EFI 212 (voorste lambda sonde). Deze heb ik vervangen. Heel even leek probleem verholpen maar lambda sonde signaal ging weer branden. Bij het uitlezen komen nu twee foutmeldingen EFI 212 en EFI 153 regelmatig terug. Dus ook de achterste lambda sonde vervangen. Motor lijkt ook wat meer benzine te verbruiken laatste tijd en staat stationair wat te zoeken. Stationaire CO emissie van 1.5% en lambda waarde stationair van 0.95% (dus iets te rijk stationair).
Bij de viergasmeting bij verhoogd toerental is alles normaal. Inmiddels diverse zaken vervangen en gecontroleerd. Bougies, vervangen, deze waren ook wat zwart.
Nieuw luchtfilter en alles schoon gemaakt. Gasklephuis schoongemaakt (zat zwarte aanslag binnenkant) en gemonteerd met nieuwe pakking, cisklep gereinigd en diverse slangen gecontroleerd op lekkage maar niets kunnen vinden. Motor loopt mooi stationair, maar lijkt toch nog iets te zoeken echter nu nog minimaal waarneembaar. Ook heb ik temperatuursensor naast thermostaathuis vervangen. Auto rijdt fantastisch maar foutmeldingen blijven terug komen, soms op snelweg en het lijkt wel bij gas terugnemen. Kan benzine drukregelaar te veel brandstof inspuiten? Probleem lijkt me niet gerelateerd aan één enkele cilinder omdat alle bougies tekenen hadden van een te rijk mengsel. Inmiddels injector reiniger aan benzine toegevoegd maar heb daar niet zoveel vertrouwen in. Iemand nog suggesties?
Nico