Serieuzere e-supercharger in 6-cilinder voor groter koppel. Ideeën?
Serieuzere e-supercharger in 6-cilinder voor groter koppel. Ideeën?
Heren en dames,
Lang getwijfeld, maar ga 'm gewoon 'posten', wel in korte-stijl anders wordt het een nóg grotere lap:
Voorgeschiedenis (kun je overslaan)
Heb een 960-2 met 2,5 liter motor, 6-in-lijn. Vanwege backfires met de oude LPG-installatie 'vroeger' eens een openluchtfilter gekocht à la BMC en die op de originele koude-luchtinlaat aangesloten. Afgezien van minder backfires (leek het) had dit in ieder geval het effect dat de auto lekkerder op het gaspedaal reageerde.
Toen eens een draadje gestart met de vraag of er, bij wijziging aan de andere kant van de motor (de uitklaatkant dus) ook zo'n (denkbeeldige) winst te halen zou zijn. Verschillende meningen, maar in basis was het advies om de standaard te houden zolang er geen grote wijzigingen aan de inlaatkant kwamen.
Al eerder eens horen vallen dat er bij de whiteblocks niet veel grote winst te halen valt, tenzij je radicaal tekeergaat met pijpwerk, in- en uitlaatspruitstuk, en/of gaat ombouwen naar turbo.
Inmiddels heb ik gasinjectie ingebouwd en loopt 'ie erg lekker. Durf, nu ik 'm zelf onder handen heb gehad, ook gerust door te trekken tot 6000 toeren, en vanaf 3500 trekt 'ie inderdaad lekker .
Nu wil ik 'm eigenlijk ook al vanaf veel lagere toeren meer pit geven. Vooral koppel verhogen dus, gaat niet zozeer om de PK's. Hoofddoel is dat de 1560kg rustig maar sneller van z'n plek komt of tijdelijk sneller op gang komt (inhalen) bij hoger toerental.
Keuzes (kun je overslaan)
Turbo is een voor mij te grote verbouwing, dus die valt af.
Supercharger (poelie-gedreven) is al beter te doen lijkt me, maar niet alleen door mij.
Supercharger elektrisch lijkt een makkie. Maar daar is behoorlijk wat troep te koop...
Soorten en maten
De badkamerventilatortjes laat ik achter (schijnen overigens wel leuk te kunnen zijn om turbo's op weg te helpen!).
Ik bedoel meer zoiets als deze elektrische Garret:
of deze Turbodyne:
De eerste is te bewonderen op de site van XSTurbos, de tweede op de site van Turbodyne.
De eerste levert 3PSI/0,21Bar, trekt 4.6amp, weegt 3,6kg, zit in personenauto's denk ik.
De tweede levert 5PSI/0,35Bar, trekt de accu in 30 seconden richting leeg, weegt 27kg, helpt wereldwijd stadsbussen op weg .
De eerste is variabel aan te sturen, dus mag constant draaien (bv aansturen nav gasklepsensor), de tweede kost je, bij zo'n gebruik, je accu...
Basisidee is reageren op vermogensvraag, dus combinatie 'engineload'/gasklepsensor/(in combinatie met LMM-signaal?).
Ideeën? Tips? Afraden? Slaat nergens op? Zeg het maar...