Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Tuning en motorsport/Serieuzere e-supercharger in 6-cilinder voor groter koppel. Ideeën?

Serieuzere e-supercharger in 6-cilinder voor groter koppel. Ideeën?

Serieuzere e-supercharger in 6-cilinder voor groter koppel. Ideeën?

- Ingediend door André Swart , op 25 apr 2012 - 89 Reacties -
Forum: 
Tuning en motorsport

Heren en dames,

Lang getwijfeld, maar ga 'm gewoon 'posten', wel in korte-stijl anders wordt het een nóg grotere lap:

Voorgeschiedenis (kun je overslaan)
Heb een 960-2 met 2,5 liter motor, 6-in-lijn. Vanwege backfires met de oude LPG-installatie 'vroeger' eens een openluchtfilter gekocht à la BMC en die op de originele koude-luchtinlaat aangesloten. Afgezien van minder backfires (leek het) had dit in ieder geval het effect dat de auto lekkerder op het gaspedaal reageerde.
Toen eens een draadje gestart met de vraag of er, bij wijziging aan de andere kant van de motor (de uitklaatkant dus) ook zo'n (denkbeeldige) winst te halen zou zijn. Verschillende meningen, maar in basis was het advies om de standaard te houden zolang er geen grote wijzigingen aan de inlaatkant kwamen.
Al eerder eens horen vallen dat er bij de whiteblocks niet veel grote winst te halen valt, tenzij je radicaal tekeergaat met pijpwerk, in- en uitlaatspruitstuk, en/of gaat ombouwen naar turbo.
Inmiddels heb ik gasinjectie ingebouwd en loopt 'ie erg lekker. Durf, nu ik 'm zelf onder handen heb gehad, ook gerust door te trekken tot 6000 toeren, en vanaf 3500 trekt 'ie inderdaad lekker Knipogen.
Nu wil ik 'm eigenlijk ook al vanaf veel lagere toeren meer pit geven. Vooral koppel verhogen dus, gaat niet zozeer om de PK's. Hoofddoel is dat de 1560kg rustig maar sneller van z'n plek komt of tijdelijk sneller op gang komt (inhalen) bij hoger toerental.

Keuzes (kun je overslaan)
Turbo is een voor mij te grote verbouwing, dus die valt af.
Supercharger (poelie-gedreven) is al beter te doen lijkt me, maar niet alleen door mij.
Supercharger elektrisch lijkt een makkie. Maar daar is behoorlijk wat troep te koop...

Soorten en maten
De badkamerventilatortjes laat ik achter (schijnen overigens wel leuk te kunnen zijn om turbo's op weg te helpen!).
Ik bedoel meer zoiets als deze elektrische Garret:

Elektrische Garret

of deze Turbodyne:

Turbodyne 2500

De eerste is te bewonderen op de site van XSTurbos, de tweede op de site van Turbodyne.
De eerste levert 3PSI/0,21Bar, trekt 4.6amp, weegt 3,6kg, zit in personenauto's denk ik.
De tweede levert 5PSI/0,35Bar, trekt de accu in 30 seconden richting leeg, weegt 27kg, helpt wereldwijd stadsbussen op weg Verrast.
De eerste is variabel aan te sturen, dus mag constant draaien (bv aansturen nav gasklepsensor), de tweede kost je, bij zo'n gebruik, je accu...

Basisidee is reageren op vermogensvraag, dus combinatie 'engineload'/gasklepsensor/(in combinatie met LMM-signaal?).

Ideeën? Tips? Afraden? Slaat nergens op? Zeg het maar...

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 2 gebruikers online.

  • Godspeed
  • jp sanders
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.