Vandaag de teller teruggeplaatst
18/04
2012
Vandaag de teller teruggeplaatst
Hallo Volvisti
Een tijdje geleden moest ik helaas vaststellen, dat m'n snelheidsmeter/kilometerteller (vanaf nu "de teller") soms niks aangaf, soms aangaf wat ie moest aangeven en soms besluiteloos was over of ie nu wel of niet iets reels zou aangeven. Van Bas(eman) mocht ik toen een teller lenen. Die heb ik op de terugreis van de ALV 2012 opgepikt en enkele dagen daarna ook ingebouwd. Het was wel even schrikken toen de teller bij het uitproberen (motor loopt, maar auto staat stil) naar "80" sprong en daar bleef staan. Daags erop bleek dat euvel snel te verdwijnen. De leenteller heeft zich daarna voorbeeldig gedragen. Dat mijn eigen teller dus gek deed, lag aan de teller zelf. Schijnt een euvel te zijn van de tellers uit modeljaar 1991-1992. Pakje gemaakt. Opgestuurd naar Erich Technical Support. (Daarbij erachter gekomen dat concurrenten van PostNL boven op de prijs die PostNL rekent, ook nog BTW moeten afdragen. En je dus zelfs als medewerker van de concurrent duurder uit bent bij je eigen baas dan bij PostNL) Een paar dagen later was het pakje terug. Frans Erich heeft 6 doorverbindingen moeten maken, omdat het zuur uit minimaal één van de condensatoren gelekt was. Waardoor een aantal sporen beschadigd waren. Eigenlijk had ie naar eigen zeggen het dubbele tarief moeten rekenen, maar de rekening was maar een paar euro's hoger dan het normale tarief van € 85,-. Bedankt Frans!
Vandaag (lees: gisteren) had ik een vrije dag, dus heb ik m'n eigen teller er weer in gezet. Nadat ik eerst o.a. nog even wat lampjes aangeschaft had. Ik heb vier grote lampjes en twintig kleine ingebouwd. In drie (bruine) fittingen zat geen lampje. Dus dat hebben we gelijk maar even opgelost.
M'n "nieuwe" waarschuwingslampjes:
BTW waar dient deze (hierboven) precies voor?
Helaas wilde de auto eerst niet aanslaan, de startmotor liep wel. Maar na een tijdje sloeg ie alsnog aan. Geen idee waarom ie van te voren niet wilde starten.
De meter "springt" niet, zoals de vervangende meter de allereerste dag wel deed. Het catalysatorlampje gaat aan als je de auto op contact zet en mooi weer uit als je start. Het antisliplampje ging meen ik niet aan (maar ik kan me vergissen). Het SRS lampje blijft aan. Eens kijken wat ie straks doet, als ik naar m'n werk rijd.
De tellerunit moet er sowieso nog een keer uit. Schijnbaar heb ik bij het terugzetten van de digitale temperatuurmeter er niet op gelet, dat ie strak aan moet liggen tegen de rest van de unit. Nu schijnt er een streep licht tussendoor. En waar dat licht weer vanaf komt?
Omdat ik toch al bezig was, heb ik ook maar gelijk de "nieuwe" knoppen voor de Deltamill erop gezet, die Rudiger al een tijdje geleden voor me meegenomen had. Had er niet een stukje kunststof teveel aan gezeten, dan had ik die lang geleden al ingebouwd. Het sterretje heeft helaas een andere vorm dan ik gewend was. En in plaats van een blauwe en een oranje knop, heb ik nu twee groene. Maar de knoppen klikten wel gelijk vast toen ik ze in het paneel drukte.
BTW als ik op de knop druk om de dagteller terug op nul te zetten, dan springt ie soms niet helemaal terug op nul. Of eigenlijk iets van de nul af. En het is net of de "240" op de teller even gedimd wordt. Iemand een idee waarom en hoe dit op te lossen is?
groetjes
Mathy