Algehele startmalaise
Algehele startmalaise
Hallo iedereen,
Na bijna een jaar probleemloos gereden te hebben is het gedonder weer begonnen. En het gedonder begon natuurlijk niet op de meest handige plek. Ik ging een vriend ophalen op Schiphol en heel het eind van Eindhoven naar Schiphol geen problemen ( behalve de benzineprijs dan ). Op neerlands grootste luchthaven aangekomen een plaatsje tussen de taxi's gezocht, de motor even stationair laten lopen en vervolgens stilgezet. Even later verschijnt de vriend in kwestie en na het inladen van zijn bagage werdt het uiteraard weer tijd om een andere bestemming in te tikken op de navigatie. Er zou namelijk bij kennissen in Amsterdam geslapen worden omdat er de volgende dag nog een vriend van hetzelfde vliegveld opgehaald moest worden. Maar... geen startgeluiden, althans niet van mijn auto. Ik hoor wel het startrelais klikken, maar meer ook niet. Toch de prullenbak eruit en de zekering nagelopen, de bedrading van het brandstofpomprelais gecontroleerd (niet weer dat gezeik waren de woorden die door mijn gedachten gingen, en nogmaals gestart. Althans geprobeerd. Nogmaals. Neen. Vervolgens denk ik: startmotor. Ik zet de auto in de versnelling en wieg deze heen en weer en probeer weer te starten. Niks. vervolgens maar een bahco gepakt en een paar tikken uitgedeeld. Starten lijkt nu te lukken, maar helaas zit er nu te weinig prik in de accu. Gelukkig is er iemand die mij met pech heeft zien staan en deze persoon wil mij helpen met jumpstarten. Het lukt en ik kan mijn reis vervolgen. Gelukkig.
We gaan even op familiebezoek voor een kopje koffie bij familie van de vriend in kwestie. Even later rijden we daar zonder problemen weer weg. Niks aan de hand. Vervolgens een toeristisch ritje gemaakt in de regio Alkmaar ( we waren er toch en we konden pas later op de dag bij onze kennissen terecht ). Op een gegeven moment de auto aan de kant gezet, motor uit en even een frisse neus gehaald in het weidse Noord Hollandse landschap. Vervolgens weer aanstalte gemaakt om weg te rijden, maar helaas... hij start wel maar slaat meteen weer af. Ik denk meteen weer aan het brandstofpomprelais en de draden hiervan. Ik heb een reserve bij me, maar dat mag niet veel helpen. Uiteindelijk krijg ik hem wel weer gestart maar niet op een manier om trots op te zijn ( en ook niet de meest gezonde voor de auto ), namelijk blijven starten / de contactsleutel gedraaid houden als ie al aanslaat en lichtjes pompen met het gaspedaal. Op naar Amsterdam.
Vervolgens stopt de auto ter hoogte van Krommenie opeens uitzichzelf, als in, de motor slaat af. Bruut starten biedt soelaas en we kunnen weer door, zij het veeltoerig voor een aantal seconden door dat het lijkt alsof de injectoren op hol geslagen zijn. In Amsterdam aangekomen, gegeten en gedronken, ondanks de problemen met de auto en het liggen op een matje zeer goed geslapen.
Wederom naar schiphol. De vriend die we nog op moesten halen heeft vertraging en we zetten de auto in de parkeergarage. de uurtjes gaan voorbij en de auto start wel niet in een keer maar de derde keer toch wel. Gelukkig. Het gaat allemaal goed tot dat we op de A2 bij de Burger King "de Lucht" wat gaan eten. Wanneer we hier namelijk willen wegrijden start de auto weer niet. Bruut starten dan maar weer. Na een paar keer slaat ie wel aan, maar vervolgens gaat de toerenteller alle kanten op: hoge toeren, lage toeren, hoge toeren, lage toeren, maar erg onregelmatig. Met het gas spelen lijkt geen effect te hebben en wanner het effect heeft is het een vertraagd effect. Toch maar proberen te rijden en het probleem verdwijnt na een 100 meter rijden.
Het gaat weer goed tot in Eindhoven, waar op nog geen kilometer van mijn huis uit het niets de toeren weer terugvallen. vanuit de 4 terugschakelen naar 3 en een dot gas sorteert geen effect, vanuit 3 naar 2 lijkt het ook niet te doen. Maar op het laatste moment pikt ie hem weer op.
Vervelende historie ende alweer...
Met Schmidt in Gemert gebeld. Wat ze denken dat het zou kunnen zijn ( het wegvallen van toeren ) is het gasklephuis wat vies zou zijn waardoor de klep wel eens zou kunnen blijven hangen. Zou zomaar kunnen denk ik. Een paar dagen later op weg van Eindhoven naar de ouwelui in Noord Limburg en terhoogte van Deurne begint het gedonder weer; in een duiker in de weg vallen opeens de toeren weer weg, terugschakelen biedt soelaas en ik kan mijn weg vervolgen. Vervolgens bij mijn ouwelui op de oprit meerdere keren zonder problemen kunnen starten en en met het gas kunnen spelen waar prima op gereageerd werdt door het blok.
Ik bedenk me opeens dat voor de keuring in januari de luchtmassameter is teruggeschroefd om aan de uitstoot te voldoen. Het gemiddelde verbruik lag de laatste tijd op 1:11.5 ( 2.0 liter TIC ), waar het eerder io de 1:10 lag. en met een klein beetje extra gas bij stationair geen problemen gehad tot vandaag. Ik wil nog even naar de AH XL rijden, maar hij start niet in een keer. Bij een tweede keer starten hoor ik enkel de relais' schakelen en waarschijnlijk de brandstofpomp ( het lijkt op het geluid van de ruitensproeiers ). heen en weer gewiegd, maar geen resultaat. Het is donker en ik heb nog wel wat in huis dus ik annuleer mijn bezoekje aan de grootgrutter.
Samenvattend kunnen het allerlei dingen zijn, en wellicht zijn er ook meerdere problemen. Maar ik zou graag van de meer ervaren rijders, sleutelaars en pechvogels even de mening willen horen.
Het is wellicht tijd voor:
- een nieuwe startmotor
- schoonmaken van gasklephuis
- iets opdraaien van de stelschroef van de luchtmassameter
- bedrading nalopen
- schoonmaken/vervangen injectoren
- brandstofpomp controleren ( wellicht is de bedrading daarvan niet zo best meer )
Suggesties en meningen zijn welkom