Afstellen inspuitpomp
Afstellen inspuitpomp
Beste allen,
Ik heb het vermoeden dat het inspuitmoment van mijn D24 aan de late kant is. Hij klinkt, ook met warme motor, dan ook als een trekker. Dat geeft op zich niet zo veel, als het maar een trekker was geweest.
Nu heb ik het idee om de pomp, die door de garage alleen statisch is afgesteld, op het gehoor dynamisch af te stellen door hem iets van het blok af te draaien. Een maat van mij die ook een 744 D24 heeft wil hem juist op dezelfde wijze iets vroeger zetten. Ik heb ergens op dit forum wel eens gelezen dat dit op zich niet zo ingrijpend is, mits je de originele stand goed kan terugvinden, kan het nu alleen niet meer terugvinden.
Als we echter puur op de merktekens afgaan die op de pomp staan (de kerfjes) valt er weinig te veranderen omdat bij onzer beide wagens die merktekens exact hetzelfde staan terwijl de blokken qua loop en gehoor behoorlijk verschillen. Met andere woorden, hoe groot is het zichtbare verschil aan de buitenkant of hoever verschuif je de pomp t.o.v. het blok? Ik dacht in milimeters? En hoever kun je gaan voordat de inspuitleidingen onder spanning komen te staan?
Goede nacht en groeten, Willem