Wat te doen? Ik weet wat te doen! We hebben een blok!
Wat te doen? Ik weet wat te doen! We hebben een blok!
Hallo Volvisti,
Nu de helicoil actie met een klapper mislukt is ben ik mij aan het bedenken wat ik het beste zou kunnen gaan doen...
Meerdere optie's
Optie 1: Op mijn oude blok zit nog een kop, dus deze kop op dit blok zetten en weer gaan. (geen idee in welke staat deze kop is, moet hem er nog even vanaf trekken)
Voordeel: De kop heb ik al, hoeft dus niet aangeschaft te worden.
Voordeel: Ik hoef er niet veel KM's voor te maken om een ander blok op te halen.
Voordeel: Goedkooptste optie.
Voordeel: Gelijk een berg zooi naar het oud ijzer (oude onderblok en verotte kop)
Nadeel: Heel erg veel werk, deze kop is een 'oud' type en het blok in mijn wagen is een 'nieuw' type, de hele distributie bende moet dus omgebouwd en omgezet worden naar een oud type
(andere looprol, andere riem, andere waterpomp, Voordeel hierbij is wel: dit alles heb ik al, namelijk op mijn oude blok, waar het pas 1000 KM op zat....)
Nadeel: Ook weer opnieuw afstellen.
Optie 2: Een ander blok kopen...ik heb hierbij 2 mogelijkheden.
Jaap hier op het forum heeft interesse bij een 940 TDIC sloper met 475 DKM op de teller.
Het blok kan ik wel overnemen.
Voordeel: Compleet pakket, lopende motor. Simpelste 'oplossing', blok overzetten en gaan.
Voordeel: Twee kapotte blokken naar het oud-ijzer.
Nadeel: Hoge km-stand van 475 DKM (maar goed, het blok dat ik nu heb zit al op 622 DKM)
Nadeel: Veel werk en Veel KM's maken, de sloper staat in Belgie en het blok moet er nog uit..
Optie 2-2.
Ik kreeg een D24 aangeboden met 'volgens zeggen' 280.000 KM's erop, blok liep goed.
Kosten: 200 euro.
Voordeel: het Turbo nummer staat in het onderblok geslagen, ik kan hem dus ombouwen tot Turbo met alle spullen van mijn oude blokje
Voordeel: Minimale kosten.(Alle onderdelen heb ik immers al..)
Voordeel: 2 kapotte blokken naar het oude-ijzer.
Voordeel: Erg lage KM-stand.
Nadeel: Heel erg veeeeel werk!! Volledige ombouw van het blok, kop kan wel blijven zitten, maar carterpan moet eraf, spruitstukken moeten omgewisseld worden, Turbo pomp erop, opnieuw afstellen...) Het valt zeker te doen, en ik heb het eerder gedaan. Dus het is een mij bekend klusje.
En hij moet nog in de wagen gelegd worden..
Optie 3:
Gewoon niks doen en afwachten tot er een goed TurboDiesel blok voorbij komt.....
Advies is welkom!
Groeten,
Gerben