geen koude start en erg beroerd lopen, wie kan mij helpen? nu wel koude start! We zijn er bijna!
geen koude start en erg beroerd lopen, wie kan mij helpen? nu wel koude start! We zijn er bijna!
Omdat het vorige draadje (klik) wat onoverzichtelijk wordt ben ik maar een nieuwe gestart. De startproblemen houden aan. Onderstaand de symptomen en daaronder wat ik tot nu toe heb uitgewisseld, vervangen of gemeten (deels samen met Timen, waarvoor dank). Het gaat om een 740 uit 1988 met een B230F, LH2.4 en EZ116K.
Symptomen:
Van het ene op het andere moment ergens begin februari start de motor niet meer met koude motor. De startmotor draait keurig rond, maar de motor slaat niet aan. Alleen met een truckje krijg ik de motor aan de praat. Injectoren los en slang van cisklep op inlaatspruitstuk los. Starten en wachten tot de motor lijkt op te pakken. Dan snel injectoren aansluiten en met de hand de slang weer aansluiten. Motor loopt nu te pruttelen, tot deze na enige tijd wat hoger in de toeren komt.
Bij warme motor kan ik wel gewoon starten, maar loopt de motor erg onregelmatig. Lijkt af en toe misfires te hebben.
Er is vonk en er is benzine. De injectoren getest op lekken (injectierail los en tissues onder de injectoren) geen lekkage geconstateerd. Klepspeling is gecontroleerd en goed. Motor verbruikte voorheen ook geen druppeltje olie of koelvloeistof. Timing met stroboscoop bekeken, en staat goed.
Er zijn geen foutcodes. Er komen wel foutcodes als ik signaalgevers van de ezk of ecu loskoppel (bijv. tempsensor, lmm, gaskleppositischakelaar bdp sensor etc). De zelfdiagnose lijkt dus wel te werken.
Het volgende heb ik tot nu toe gedaan
Bougies vervangen (nieuw)
Bougiekabels vervangen (nieuw)
Bobinekabel vervangen (nieuw)
Bobine uitgewisseld, zonder resultaat
Verdelerkap gereinigd (zit er nu een jaar in, was ook niet echt vuil)
Bdp sensor vervangen (nieuw)
Injectoren vervangen
Startinjector vervangen
Ontstoringrelais vervangen
Gaskleppositieschakelaar gecontroleerd en uitgewisseld, werkt. Doorgemeten op de ecu en signaal is goed.
Gasklephuis losgehad en gereinigd (was niet echt vuil, sluit goed en gaat makkelijk open en dicht).
Cisklep gecontroleerd en uitgewisseld, werkt, ook doorgemeten op de ecu en signaal is goed.
Luchtmassameter uitgewisseld met ander exemplaar, geeft geen verschil. Eerst was het stekker los en motor loopt nog beroerder, nu is het stekker los en motor gaat veel hoger in de toeren lopen (1300 toeren).
Benzinepomp verwisseld (voor een tweedehandsje die ik nog had liggen) de vraag is of de druk van deze wel goed is.
Lambdasonde aan de aarde gelegd. Tijdens het rijden waardes op de ecu gemeten tussen 0.1en 0.8. CO meting levert ook geen afwijkingen.
Temperatuursensor vervangen;
Benzinedrukregelaar uitgewisseld, geeft geen verschil;
Injectierelais (E in de relaistray) vervangen;
Powerstage/vonkversterker uitgewisseld en doorgemeten;
Ecu uitgewisseld. (motor start niet op ecu met nummer 0280000561, wel op 0280000951); Uitwisselen geeft geen verschil
Alle massapunten nagelopen, opgeschuurd schoongemaakt etc. extra massaaansluiting gemaakt op de behuizing van de ECU.
Vanavond heb ik ook de ezk unit uitgewissleld zonder resultaat.
De ECU LH2.4 en de injectie computer (EZ116K) heb ik gecontroleerd en doorgemeten volgens de Volvo service manual en dit schema. Daarbij heb ik geen afwijkingen gemeten.
--update--
De compressie heb ik gemeten met zo'n hella compressiemeter. De compressie ligt tussen de 8.5 en 9 bar.
De problemen zijn nog niet verholpen.
--update--
Bobine nogmaals doorgemeten, en bleek toch defect. Vervangen en hij start weer!
verder lek in het uitlaatsysteem vastgesteld.
--update--
bij koude motor slaat de motor af als ik de stekker van de lmm losneem, bij warme motor loopt het toerental van de motor op naar 1400 toeren als ik de stekker van de lmm losneem.
-- update--
afgelopen donderdag 5 april weer bij Timen langsgeweest. De distribuieriem bleek 2 tandjes verkeerd te staan. motor loopt nu weer als een zonnetje, en pakt lekker op.
Wel nog een startprobleem. Als ik start slaat demotor vrijwel direct aan, gaat naar 1500 toeren, valt vervolgens terug naar 500 toeren en slaat dan af. Beetje gasgeven na het starten houdt hem wel aan de praat waarna de motor direct goed loopt.