PROJECT 531 Tuning in het Gooi.
PROJECT 531 Tuning in het Gooi.
Dag jongelui,
Eindelijk eens een 531 kop aangeschaft, deze komt uit een benzineblok welke slechts 185.000 heeft gelopen. Het kopje is mooi recht en in zeer goede staat, was dan ook weer een rib uit mijn lijf.
Wil hier graag in de loop van de tijd verslag doen van het 531 avontuur, gaat het vout dan gaat het fout en dan hebben we weer wat geleerd. Poorten en flowen is de bedoeling waarna er een betere nokkenas (vx3 wie?) in gaat.
Nu eerst wat foto's:
Eerst een mooi luchtsetje gekocht want dit met de Dremel doen duurt iets te lang.
Apart heb ik er nog eens 3 z.g. "carbid burs" a € 30,= bekleed met diamant bijgekocht, afwerken doe ik straks wel met de Dremel.
En hier dan de kop, je ziet dat ik de uitlaatpoorten al heb afgetekend.
Onderstaand de z.g. bowl die toch een ietwat andere (en groter)e vorm heeft dan een 530. Ook is duidelijk te zien dat het bougiegat heel anders gericht staat dan bij een 530, n.l. veel meer naar de uitlaatklep gericht.
Hier teken ik met behulp van de pakking de inlaatpoorten af om naderhand te matchen op het inlaatspruitstuk.
Onderstaand doe ik hetzelfde bij de uitlaatpoorten (pakkingen glimmende kant naar buiten en hapje er uit naar boven).
En ik kon het niet laten om het setje even in te wijden, dat gaat moorddadig en vooral snel, iets te snel naar m'n zin.
Het afwerken doe ik dus echt met de Dremel straks, meer gevoel imho.
En de inlaatkant "shortside" waar ik ook niet af kon blijven, daar valt zeker een hoop winst te behalen.
Voorlopig laat ik het hier even bij en ga straks de vorderingen hier posten. Hebben jullie tips of ander input dan graag...
Alle losse delen netjes bijelkaar per cilinder (belangrijk).