960 stap voor stap in goede staat krijgen: nu nokkenassensor vervangen!!!
960 stap voor stap in goede staat krijgen: nu nokkenassensor vervangen!!!
Beste Leden,
Al even bezig uit te vinden waarom het lampje van de lambda-sonde na een wat langere tijd stationair te draaien gaat branden. Hier op het forum al vele draadjes over gelezen, alsook over olieverbruik. Ik denk nu dus dat ik het hier in moet gaan zoeken.
1 liter olie op pakweg 1500km is wel erg veel. In eerste instantie schrok ik hier behoorlijk van. de volgende symptomen heb ik ontdekt:
- Olielekkage via de vuldop, de rubber ring is keihard en moet vervangen worden.
- geen olie in koelwater.
- geen water in de oilie.
- Jiggle test: + - de dop komt er niet af en zuigt bij gas geven matig vacuum. (hoe vacuum moet hij zuigen, ik voel enige trekkracht maar de dop is met de pink los te wippen.
- Dampen via de oliepeilstok naar buiten. Dit duidt volgens verschillende topics hier op verstopte carterventilatie deze zal ik ook zeker eens gaan schoonmaken/vervangen.
- klepdekselbouten: nog niet gecontroleerd.
- uitlaat aan binnenzijde zwart maar droog. Auto rookt/walmt niet bij warme motor.
In bovenstaande symptomen staan m.i. twee tegenstrijdigheden; hoe kan er rook uit het buisje van de oliepeilstok komen als de vuldop wel vacuum zuigt?
Ik zal eerst een poging doen het hele geval van carterontluchting en oil-trap eens te demonteren en schoon te maken alsook de ring op de olievuldop te vervangen.
Maar ik sta uiteraard open voor allerhande tips!!
Bart