Turbodrukmeter en elektrische antenne
Turbodrukmeter en elektrische antenne
Van de week mij maar eens op positieve klusjes gestort.
Al tijden had ik een elektrische antenne liggen met een kapotte spriet die ik er maar niet uit kreeg. Uiteindelijk gelukt en met nog enige worsteling goed en wel op zijn plek gekregen. Echter was ik wel verbaasd over de twee gaten in de carrosserie voor het bevestigen van het motortje. Hier zit geen schroefdraad of niets achter. Hoe zet je die motor vast?
Het restultaat was in ieder geval naar wens. Op de draairichting van de foto na dan. ;)
Daarna met de turbodrukmeter aan de slag gegaan. Eerst bij de sloop langsgeweest voor een en ander, daar ook een mooi t-stukje gevonden om de druk te transporteren naar de tellerbak, afgetakt van de dumpvalve toevoer.
Nog een pittig duwwerkje om geen groot gat te maken in de rubberen doorvoeren, maar uiteindelijk gelukt.
Het aanpassen van mijn tellerbak verwerd echter een klein drama. De toerelteller was toch van een ander type, ook al was de gelijkenis onmiskenbaar. De achterkant van de donortellerbak was totaal anders. Voorloper van die van mij klaarblijkelijk.
Toen heb ik besloten om de drukmeter op mijn oude toerentelller te zetten, zonder schaalaanduiding dan maar. Helaas mocht dit niet lukken en resulteerde het voorbereiden van de oude plaat in een groot lelijk gat in mijn oude tellerplaat alswel in mijn hand.
Wat moet je dan? Donorteller is van ander type, eigen teller is nu evident stuk. Toen heb ik besloten de tellerunit van de plaat te scheiden en om te ruilen.
Dit is gelukt en heb nu mijn eigen oude teller met de tellerplaat van de donorteller. Ziet er goed uit, maar een nieuwe uitdaging kwam aan het licht. Nadat ik de naald er weer opgeduwd had en de motor starte, stond het stationair toerental op 3000....
Dit bleek een verkeerde positie te betreffen, want de motor klonk normaal. Hoe bepaal je dan de goede positie? Na een kleine denkpauze heb ik besloten de naald er weer af te halen, motor te starten en bij vertrouwd geluid de naald erop te duwen op 700 toeren.
Het eindresultaat was naar bevredigend, maar wel (als bijna altijd) weer met vele kleine ongewenste tussenstappen.