Update 960 - Maart 2012
02/03
2012Update 960 - Maart 2012
De afgelopen weken is er veel aan de 960 3.0 gedaan. Om bij het begin te beginnen, hij gebruikte nogal veel olie. Als je de peilstok eruit trok zag je wat rook eruit komen. Er lag wat olie op het inlaatspruitstuk, er lag wat olie onder de auto en je rook ook olie. De zgn 'jingle' test was niet positief: de losse dop danste op het blok bij gasgeven. Ook was starten niet altijd mogelijk. Er lag een draadje om als de sleutel op contact stond de motor te kunnen starten, maar dat was niet erg "vrouwvriendelijk". Tijdens de vrieskou een week of wat geleden knipperde de WSE schakelaar evenals de pijl in de 'klokkenwinkel".
Duidelijk zou je zeggen voor de 960-kenners: de carterventilatie en de PnP.
Zo goed en zo kwaad als het ging hebben we de auto in Bleiswijk afgeleverd. Als de WSE knippert, rijdt de auto alleen in de derde versnelling, dus echt lekker gaat dat niet.
Met dank aan Ton & Bert was een gebruikte PnP aanwezig en ook de onderdelen voor de carterventilatie waren door Jelmar ingekocht. Omdat het onze pekel-hobby-auto is mocht het even duren en dat was maar goed ook. Niet alleen was de carterventilatie dicht, ook de olieretourleiding naar het blok was dicht en in het inlaatspruitstuk stond veel olie. Er zijn foto's van geloof ik, maar goed was dat niet. Ik kan het draadje niet meer vinden, maar een week of wat geleden beschreef iemand dat dit uiteindelijk kan leiden tot verbranden kleppen / einde motor. Het was meer werk dan gedacht begreep ik, maar de carterventilatie en retourleiding zijn weer helemaal goed en de oliegeur is weg en alles is brandschoon. Ook de injectoren zijn schoon gemaakt. Er tikt er nog eentje, maar die wisselen we nog wel een keertje.
Ook de PnP is gewisseld. De oude was vies en stuk. Jelmar heeft tegelijk ook het startprobleem opgelost. Wat ik begreep waren er twee draadjes vanaf de hendel die tegen elkaar aan kwamen en soms contact maakten.
Heb er nu alweer een aantal malen in gereden en wat opvalt is dat de auto veel stiller is. Ook de oliegeur is weg. Wat ik begrijp is dat het maar goed was dat ik de olie kon ruiken en er wat aan gedaan had, anders was de motor binnenkort echt in de soep gelopen. 300.000 km is blijkbaar toch wel echt een belangrijk moment voor een 960 motor.
Nu nog een paar weekjes genieten en dan gaat de pekelbak zijn zomerslaapje doen. Die motoren van de 960 zijn echt wel fantastisch als ze het goed doen. De rest van de familie is er inmiddels dan ook al flink aan gehecht geraakt en hij is nu (veel) beter dan toen we hem kochten. Toch kijk ik zelf al wel uit naar de terugkomst van de 945.
Tot slot: Mijn dank gaat uit naar Bert, Ton en Jelmar. En vul het verhaal rustig aan met foto's
Nog openstaande punten voor de 960:
[ ] Beschermkap onder motor voorste (waar temp sensor inzit)
[ ] Koplampwissermotor passagierszijde
[ ] Antennespriet elektrisch (komt eraan)
[ ] Zijkapje stoel elektrisch bestuurderskant zonder SIPS
[ ] Open dak (gaat niet helemaal open naar achter)
[ ] Uranus velgen (wishlist)
Mooi he zo'n motor! (Red.: Heb nu al een nieuw tankje gemonteerd)