Olie verbruik diesel 2.4 ongeblazen uit 1986
Olie verbruik diesel 2.4 ongeblazen uit 1986
Hey allemaal,
Ik heb onlangs een volvo 740 Sedan 2.4D uit 1986 gekocht.
Hij rijd echt super fijn en het is starten lopen. wel iets rook, maar volgens mij niet extreem.
Maar bij het gas geven boven de 100 km/h komt er best wat rook (witte) vrij.
Toen ik het oliepijl ging controleren was deze er zo goed als niet.
Terwijl ik dit 200 KM gelden had gecontroleerd en dit toen nog helemaal goed was.
Na het vullen van de olie ben ik wat verder op zoek gegaan naar lekkages etc.
Eerst een stukje gereden en de auto een uur op een plek laten staan met karton, maar geen olie op de grond, dus geen erge lek aanwezig.
Koel water is oud, maar volgens mij niet vol met olie.
Bij het luchtfilter vond ik wel wat olie.
Er is dus in elk geval iets niet goed met de druk van de olie, maar kan niet zomaar iets vinden.
Olie filter lijkt nieuw, maar dat zegt vrij weinig.
Het verbruik van de olie is dus wel heel erg hoog in elk geval 1 liter op de 200m km.
Wat mij opviel is dat er wat oude olie aan de voorkant van het blok zit precies bij de distributie.
Kan iemand mij vertellen waar dit probleem vandaan komt en hoe ik dit zou kunnen oplossen.
update 1:
Ik heb de auto inderdaad pas net in mijn bezit. De afgelopen jaren heeft de auto weinig kilometers gereden.
Ik zie nergens een druppeltje olie op de grond dus ik heb het idee dat de Olie wordt verbruikt.
Ik heb zelf het gevoel dat dit minder wordt, maar het is nu op de 300km bijna een liter olie.
Er is dus iets niet goed. De auto start goed, dus ik heb niet het idee dat er iets mis is met de kop.
Lopen doet de motor ook prima.
Ik ga dit weekend er een schoonmaak middel in de olie gooien. Hierna de olie vervangen en het olie filter vervangen.
Voor de zekerheid zal ik er ook maar over de ton olie in doen, iets duurder maar wel beter voor de diesel.
Hiermee hoop ik eventuele dingen die vast zitten los te kunne maken en dan opnieuw naar het olie verbruik kijken.
Na het weekend meer!
Update 2:
Na het bijvullen van de olie en de motor warm te hebben gereden, de olie flush in aan de motorolie toegevoegd.
Een kwartier laten draaien en toen de olie en de olie ververst (kan je vertellen doet zeer aan je handen als je de olie erover heen krijgt).
Ondanks de flush heb ik nog nooit zulke vieze en oude olie gezien.
Nu ik de eerste kilometer weer heb gereden valt direct op dat motor een heel stukje stiller is, laten we hopen dat het verbruik vanzelf wat af gaat nemen.
Wat mij nog wel opviel is dat de verstuiver van cilinder 1 en 4 iets nat waren. Ik zal volgende week eerst eens de retour slangen vervangen.
Ik heb vaker gehoor en gezien dat alles werd los gehaald en dat het lag aan een slangetje van 3 euro.
Gido