Koppakking
Koppakking
Ik ben de afgelopen vorstperiode probleemloos doorgekomen met mijn D24 (zonder turbo) ondanks de extreem lage temperaturen. Het was iedere ochtend vrij gemakkelijk de motor aan de gang te krijgen. Ongeveer 3x gloeien, starten, aanslaan, 30 seconden niet op alle cilinders lopen maar uiteindelijk loopt het allemaal weer prima.
Omdat het pruttelen de laatste paar dagen wat langer duurde wilde ik de gloeibougies controleren. Die bleken allemaal goed. (2 jaar geleden vernieuwd)
Toen ik daar mee bezig was viel me op dat er koelvloeistof op de verstevigingsrib (een plasje) lag onder het thermostaathuis. Het komt ergens bij de koppakking vandaan.
Omdat de auto ruim 27 jaar oud is kan ik me voorstellen dat de koppakking rot begint te worden.
Maar ik vind het raar dat ie in ieder geval uitwendig begint te lekken. Wellicht lekt ie ook inwendig maar het koelvloeistof verbruik is minimaal. Misschien 1 liter per kwartaal/10.000 km. Ik weet ook dat de verwarmingskraan iets lekt dus dacht dat het kvs verbruik daar aan te wijten was.
Komt uitwendige lekkage bij D24 vaker voor?
Er staat me iets van bij dat er stalen koppakkingen voo D24 leverbaar zijn om dat ie kwalitatief beter zijn, klopt dat en waar haal ik die?
Km.stand van de motor is maar een kleine 200.000 (dat weet ik zeker).