servopomp 960
servopomp 960
Beste medeforummers,
Ik hoorde begin van de week een jankend geluid uit het vooronder komen van mijn 960 3 ltr. Vooral na een koude start, na een paar minuten was dat geluid weg en als de motor warm bleef gedurende de dag hoorde je het ook niet meer, dus alleen bij een koude start. Gisterenmorgen de multiriem verwijderd om te kijken of de stuurpomp, dynamo of aircopomp de schuldige waren. Maar als ik de motor liet draaien zonder multiriem was het geluid er nog, nou dan blijft er vlgs. mij, alleen maar over dat er een spanrol of looprol van de distributie aan het einde van de levensduur is. Gek, want ik heb de db een jaar geleden pas vervangen, en er 60000 km mee gereden. Dus als dit het was is dat wel veel te vroeg. Dus direct een nwe db-set besteld hier bij de lokale Volvo dealer. Kosten Euro 139,16 en vanmorgen opgehaald en vandaag gemonteerd. Een van de oude spanrollen zit vast met een torx-bout maat 45 omdat ik eigenlijk een beetje te gehaast was, heb ik de kop van deze bout kapot gedraaid met mijn torx sleutel, en ik kreeg deze bout dus niet los. Uitboren had ik geen zin in want dan moet de radiator verwijderd worden om goed met de boormachine uit de weg te kunnen. Goede raad was duur. Nu heb ik een hele kleine haakse slijpmachine en met dat ding met een schijfje erop van 1,5 mm kon ik net die bout verwijderen, het was wel heel erg goed uitkijken om de rest van de motor niet per ongeluk te raken. Het was maar goed dat ik de rollen vervangen heb want ze maakte behoorlijk veel geluid als ik de rollen met de hand draaide.
Na de boel weer gemonteerd te hebben met nwe spullen en de motor eerst met de hand rondgedraaid te hebben de motor gestart zonder multiriem en de motor draaide weer als vanouds, snel de boel weer afgebouwd, multiriem erop en klaar. Dacht ik. Ik sloot de motorkap en wilde de auto naar buiten rijdenDirect nadat ik de motor gestart had hoorde ik echter een luid jankend geluid, iets wat ik nog nooit gehoord had, motorkap weer open het geluid kwam erg duidelijk van de rechtse kant. Het moet de servopomp zijn want als ik aan het stuur draai bij draaiende motor verandert het geluid. Wel toevallig dat het net nu gebeurd. Ik het het vloeistofnivo gecontroleerd, wat ik overigens regelmatig doe, het peil was goed maar de kleur niet, het ziet eruit als roestwater dus de pomp is mi. aan vervanging toe. Nu heb ik nog wat onderdelen liggen van een 960 van 1994 oa. ook een servopomp, mijn auto is van 1996. De nrs die erop staan verschillen echter. Nu is mijn vraag past dit toch? Zo niet, wie heeft er nog een goede servopomp ter overname liggen voor een 960 estate 3 ltr 1996.
Ik hoor het wel.
Henk