Zuinig(er) rijden op LPG mogelijk?
Zuinig(er) rijden op LPG mogelijk?
Sinds 23 december rij ik met zo'n 4 pits gasfornhuis rond en ik moet toegeven, het rijdt niet onaardig. Het enige wat ik alleen minder vind is het verbruik. Niet dat het erger is dan verwacht (1:7), maar wat me wel verbaasd is dat de wagen met elke tankbeurt onzuiniger rijdt.
Bij de 2e tankbeurt (bijd e 1e wist ik niet hoeveel km er gereden was) haalde ik 1:7.7, bij de 3e 1:7.3, bij de 4e 1:7.1 en de 5e 1:6.7. De wagen heeft bij 441k z'n laatste beurt gehad (nu 457k) en bij 455k heb ik de kleppen gesteld. (op de dag van aankoop, dus voor m'n tankbeurten) De buitentemperatuur is niet echt noemenswaardig anders, ik heb ook nauwelijks file gehad (vandaag, maar ik moet nog tanken vanavond) en ik rij belachelijk rustig voor dit blok (B23FB geloof ik) Koud laat ik 'm altijd warm worden, schakelen doe ik bij +- 3000 toeren (net als bijd e diesel) en op de snelweh hou ik een max snelheid van 100 aan (2500 toeren in de 5). De dagelijkse ritten zijn 80-90%+ snelweg en meestal 100 km enkele reis.
Ik zet de wagen wel in z'n vrij als ik uitrol, dus zonder afremmen op de motor doe ik niet. Dit met het idee dat de gasregeling mechanisch is (ring verdamper) en je dus minder verbruikt bij een lager toerental. (weer net als bij de diesel) Ik weet dat moderne injectie bij gas los geen benzine inspuit, maar ik verwacht niet dat de verdamper ook zo werkt. Ik ga er niet vanuit dta ik LPG injectie heb, aangezien er onder de kap ook zat tekenen van oude backfires zijn.
Hoe krijg ik die wagen op een constant verbruik en wat is de beste rijstijl om het meeste uit de liters lpg te kunnen halen. (dus wat is het beste schakelmoment, in neutraal uitrollen of toch in de versnelling,...) Als ik weer in de buurt van de 1:7.7 (of beter) kom ben ik nog blijer.