zuiniger zonder vermogensverlies
zuiniger zonder vermogensverlies
hallo,
na een recente ervaring van mij met het motorisch tunen van mijn vorige auto (kadett D)
ben ik een beetje opzoek naar een nieuwe "uitdaging" ik wil gaan proberen mijn 740gl zuiniger te gaan maken zonder daarbij vermogen te gaan verliezen.
iemand enig idee of dit uberhaubt mogelijk is?
zelf zat ik al met het idee: nokkenas met langere openingsduur, grotere injectoren, inlaatcircuit verkorten met minderbochten in de inlaatbuizen en daarna laten chippen op minder verbruik.
mijn misschien niet logische onderbouwing bij dit plan is:
nokkenas en grotere injectoren zorgen voor meer vermogen samen met een inlaatcircuit die een stuk minder weerstand geeft gaat het motorvermogen omhoog verbruik ook maar dat komt naar mijn idee ook door sportiever rijden.
dan een chip laten schrijven waardoor de motor zuiniger wordt, het aantal gewonnen PK's zakt dan weer naar het oude gegeven... dus zuiniger met net zoveel pk.... voor het "tunen" 120pk, nokkenas,injectoren luchtinlaat 140pk, zuinigere chip 120pk.
dat is een beetje mijn idee erachter, misschien iets te simpel gedacht dus daarom vraag ik hier even om meningen/ervaringen.
grtz jens