Toekomst van mijn 945 B200FT turbo
27/01
2006
Toekomst van mijn 945 B200FT turbo
Sinds korte tijd ben ik de gelukkige bezitter van een 940 Turbo B200FT met katalysator.
Zoals elke oudere auto zijn er wat mankementjes aan. Die wil ik eerst proberen te verhelpen. Ik ben echter niet technisch geschoold en zal dus eerst e.e.a. moeten bijleren uit een al jaren geleden aangeschafte cursus autotechniek.
Niet onmiddellijk starten.
De auto start niet onmiddellijk. Hij moet eerst een secondje hikken en dan start hij wel onmiddellijk. De batterij is gewoon goed, dus daar ligt het niet aan. Wellicht is de startmotor wat verouderd.
Derde versnelling
De derde versnelling doet het niet altijd. Bij het schakelen naar de derde versnelling voel je het ene tandwiel tegen het andere tikken. Als ik te traag op- of terugschakel naar drie dan gebeurt het wel eens dat hij er niet in wil en dat je de tandwielen tegen elkaar hoort knarsen. Dan is het even terug naar vier en snel terug naar drie.
Stotteren bij 2000-2500 toeren
Wanneer ik een gelijk toerental behoudt rond de 2000-2500 toeren dan gaat de motor stotteren. Dit gaat weg bij 3000 toeren. Hij heeft dit in alle versnellingen: 40 in z'n 2, 55 in z'n 3 80 in z'n 4 en 90 in z'n 5.
Aanlopen.
Daarnaast loopt hij aan als ik maximaal links of rechts instuur, bijvoorbeeld bij inparkeren. Dat had mijn 745 echter ook. Er liggen geen extreem brede banden onder.
Piepende veren
Ook wil hij nogal eens piepen als ik over een oneffenheid in de weg rij, bijvoorbeeld een dwarsbreuk in het asfalt. Ik heb de indruk dat dit de veren zijn die nogal hard worden samengedrukt. Volgens mij niets om me zorgen over te maken.
Stoelverwarming
Het lampje van de stoelverwarming brandt wel maar het effect is te verwaarlozen. Voor zover ik weet hangt de zekering van de stoelverwarming samen met het lampje dus daar zit het euvel niet. Nu was het in mijn 745 ook zo dat het lampje het wel deed maar het effect nihil was dus dat zou wel een Volvo-kwaaltje kunnen zijn.
Als dat allemaal in orde is wil ik de 945 graag opwaarderen naar wat meer PK's. Volgens de kenners is dit makkelijk zelf te doen maar dat zeggen wiskundigen ook over derdegraadsvergelijkingen en dat lukt me vaak ook niet zelf. In iedergeval blijkt er een goedkope oplossing van 24 USD + verzendkosten te zijn wat goed aangeschreven staat (voor zover ik heb kunnen nalezen). Het product staat op http://www.3barracing.com/.
Of het allemaal gaat lukken valt nog te bezien. Met mijn vorige auto had ik ook grote plannen maar meer dan een nieuwe luchtfilter, het uitbouwen van de achterbank (meer een achterplank dan een achterbank) en het vervangen van de hendel van het knipperlicht is het niet gekomen. Dit ondanks het feit dat ik een eigen garage heb, ruimte zat voor de deur en een hoop geinvesteerd had in een momentsleutel, hydraulische krik, assteunen en nog veel meer.
Mocht er iemand binnen afzienbare omgeving van Amersfoort wel eens een zaterdagje willen opofferen om een en ander te diagnosticeren dan hou ik me voorbehouden. Koffie staat altijd klaar en als je geluk hebt zijn er ook nog koekjes in huis.