verlies koelvloeistof
verlies koelvloeistof
Beste Forumleden,
Ik heb mijn V90 3.0 uit '97 (330.000 km waarvan 100.000 op LPG) nu een jaar of 4 en heb er 110.000 KM mee gereden.
Nog steeds heimwee naar mijn 240's. Die reden altijd feilloos en haalden probleemloos (en zonder noemenswaardig onderhoud) 6 ton of meer op LPG. Met de V90 ligt dat anders; eigenlijk altijd wel iets kapot: Stuurhuis (€1000,-), stuurpomp, nivomats, vering, dynamo, elektronische problemen, defecte sloten, hij vreet accu's, etc etc etc.
Nog even en ik ben toe aan een Lexus RX, een Camry of een Subaru Forrester ......
Daarnaast verbruikt de V90 sinds een jaar 1 liter koelvloeistof op 600 KM. Motor loopt prima (ook stationair), LPG verbruik is normaal en verder ook geen tekenen van bijv. lekke kopppakking (geen smurrie aan oliedop, geen damp uit uitlaat, geen oliefilm op koelvloeistof). Wel meen ik de laatste tijd wel een beetje smurrie te zien op het eind van de olie peilstok.
Logische conclusie zou zijn een lekke koppakking. Volgens mijn garage (een echter Volvo Kenner!) is de motor van een V90 (ook al .....) niet echt standvast en ontstaan vaak de eerste problemen bij ca 3 ton. Het vervangen van de koppakking raadt hij in feite af, omdat dat volgens zijn ervaring in de meeste gevallen geen soelaas biedt, omdat dit motorblok zich kenmerkt oor thermische problemen. Het blok zou daar gevoelig voor zijn. M.a.w. De kans is zeer groot dat het probleem zich blijft voordoen ook na het vervangen van de pakking.
Ik zit eraan te denken een S90 te kopen en de motor te laten omzetten naar mijn V90, maar die S90 vind je niet onder de 2 ton aan KM
Heeft iemand van jullie ervaring met dit specifieke v90 probleem en wellicht suggesties?
Groet,
Ben