Kleppen-renovatie V90
Kleppen-renovatie V90
Hallo Volvovisti,
Een V90 uit 1997, 208.000 km, 3,0ltr.-motor, automaat. Olieverbruik 1 ltr./1000km. Ik ben nu zover om de kleppen na te laten kijken. Zinnig of niet? Is dat een complexe operatie?
Het is meer aan de orde gesteld: olieverbuik. Ook door mij op dit forum. Er is extern geen lekkage vast te stellen. Na 'flushing the motor' in 2010 ging het verbruik met 50% naar beneden (van 0,670ltr naar 0,340 ltr./1000km. Binnen een jaar weer op het oude niveau en dus volgende remedie toegepast: carterontluchting. Geen verbetering. De motor verbruikt nu 1 ltr. op 1000km. Er komt bij koude start wat blauwe rook uit de uitlaat. Bij de violgende service-beurt wil ik de motor 'open laten gooien'. D.w.z. kleppen-onderzoek laten uitvoeren. Ik relateer die actie aan de eerdere flushing-methode: positief resultaat. Is dat een logische gedachtengang?Kan het zijn dat de kleppen niet meer 100% sluiten zodat er smeerolie in de cylinders terecht kan komen? De motor is kurkdroog van buiten. Het moet m.i. dus een interne kwestie zijn. Ook de zuigers zouden langs de wanden van de cylinders olie kunnen 'knoeien'. Tja, dan is het een groter probleem. Natuurlijk, ik kan gewoon op tijd olie bijvullen, wat's the problem? Maar ik ga liever voor echte verbetering in de situatie, de auto heeft het verdiend, het blijft namelijk een fijne wagen. Maar dat laatste is een open deur.
Groet,
Frans (lid 555, Volvo V90, Volvo 240 Polar '93)