Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/Startprobleem 960 - PnP

Startprobleem 960 - PnP

Startprobleem 960 - PnP

- Ingediend door leidsekade
LidModerator
, op 3 jan 2012
- 5 Reacties -
Forum: 
Electro

Zoals jullie misschien al gelezen hebben, heb ik een vaag startprobleem met de 960

Koud start ie prima, maar meestal de tweede keer en soms op andere momenten wil ie niet starten.

Ik heb al veel gedaan en gecontroleerd zoals, elektrische gedeelte contactslot wisselen, draadje van startmotor naar accu (werkt prima indien nodig), speciaal relais ipv guard relais geprobeerd (werkt niet)

 

Ik denk nu toch dat het in de startonderbreker zit (maar ben geen eletrcospecialist).

Nu heb ik onderstaande beschrijving op het web gevonden. Zou dat iets voor me kunnen zijn en is dat moeilijk in te bouwen?

En voor de experts: waar zit het startmotorrelais bij een 960?

 

Bron

Euro-alarm Volvo 940 start probleem!

Misschien dat sommige het probleem herkennen. De startonderbreker van het Euroalarm bij een volvo 940 (bj 95 – 97) begint keuren te vertonen, waardoor de auto soms wel en soms niet start. Als het goed koud was starte de auto prima, maar zo gauw hij warmgelopen was of als de buitentemperatuur steeg, was het altijd spanned startmotor bij het omdraaien van de sleutel rond ging. De oorzaak zit in de electronica van de startonderbreker. Deze verouderd met de tijd waardoor de stromen die erdoor lopen afnemen. De startmotorrelais is gevoelig voor zwakkere stroom en schakelt dan niet meer.

Nu zijn er egenlijk drie nette oplossingen mogelijk om dit probleem te tackelen:

  1. de hoofdcomputer van de startonderbreker vervangen: duur en bovendien is deze niet meer nieuw leverbaar
  2. de onderbroken kabel van het contactslot naar het startrelais bypassen: hele dashboard moet zowat uit elkaar en de functionaliteit van de onderbreker en je kwijt
  3. een extra relais installeren, waardoor het verzwakte startrelaissignaal het relais schakelt en directe stroom van de accu schakelt naar het startmotorrelais: goedkoop, makkelijk en alle functionaliteit van de startonderbreker blijft in takt.

 

Ik heb de derde optie gekozen. Het werkt verbazingwekkend goed. Ik heb een standaard relais bosch relais gebruikt met 4 poten (nr 30, 85, 86 en 87). Eindelijk af van dat gezeik met dat starten.  De draden zijn netjes weggewerkt in zwarte kabelhoesjes en vast geript aan de bestaande kabelbomen.

  • 30 – plus van accupool
  • 85 – originele startmotorsignaal (losmaken van het startmotorrelais)
  • 86 – aarde
  • 87 – naar startmotorrelais

Ik verwacht dat dit wel goed gaat tot het einde van levensduur van deze auto.

Bosch Relais
Bosch Relais 2
relais 30 85 86 87
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.