Startprobleem 960 - PnP
Startprobleem 960 - PnP
Zoals jullie misschien al gelezen hebben, heb ik een vaag startprobleem met de 960
Koud start ie prima, maar meestal de tweede keer en soms op andere momenten wil ie niet starten.
Ik heb al veel gedaan en gecontroleerd zoals, elektrische gedeelte contactslot wisselen, draadje van startmotor naar accu (werkt prima indien nodig), speciaal relais ipv guard relais geprobeerd (werkt niet)
Ik denk nu toch dat het in de startonderbreker zit (maar ben geen eletrcospecialist).
Nu heb ik onderstaande beschrijving op het web gevonden. Zou dat iets voor me kunnen zijn en is dat moeilijk in te bouwen?
En voor de experts: waar zit het startmotorrelais bij een 960?
Euro-alarm Volvo 940 start probleem!
Misschien dat sommige het probleem herkennen. De startonderbreker van het Euroalarm bij een volvo 940 (bj 95 – 97) begint keuren te vertonen, waardoor de auto soms wel en soms niet start. Als het goed koud was starte de auto prima, maar zo gauw hij warmgelopen was of als de buitentemperatuur steeg, was het altijd spanned startmotor bij het omdraaien van de sleutel rond ging. De oorzaak zit in de electronica van de startonderbreker. Deze verouderd met de tijd waardoor de stromen die erdoor lopen afnemen. De startmotorrelais is gevoelig voor zwakkere stroom en schakelt dan niet meer.
Nu zijn er egenlijk drie nette oplossingen mogelijk om dit probleem te tackelen:
- de hoofdcomputer van de startonderbreker vervangen: duur en bovendien is deze niet meer nieuw leverbaar
- de onderbroken kabel van het contactslot naar het startrelais bypassen: hele dashboard moet zowat uit elkaar en de functionaliteit van de onderbreker en je kwijt
- een extra relais installeren, waardoor het verzwakte startrelaissignaal het relais schakelt en directe stroom van de accu schakelt naar het startmotorrelais: goedkoop, makkelijk en alle functionaliteit van de startonderbreker blijft in takt.
Ik heb de derde optie gekozen. Het werkt verbazingwekkend goed. Ik heb een standaard relais bosch relais gebruikt met 4 poten (nr 30, 85, 86 en 87). Eindelijk af van dat gezeik met dat starten. De draden zijn netjes weggewerkt in zwarte kabelhoesjes en vast geript aan de bestaande kabelbomen.
- 30 – plus van accupool
- 85 – originele startmotorsignaal (losmaken van het startmotorrelais)
- 86 – aarde
- 87 – naar startmotorrelais
Ik verwacht dat dit wel goed gaat tot het einde van levensduur van deze auto.