940 schakelt moeilijk, koppeling slipt echter niet ??
940 schakelt moeilijk, koppeling slipt echter niet ??
Hallo Medeforumers,
3 weken geleden een mooi zwarte 940 gekocht bij een handelaar. Tijdens de proefrit kon ik de auto nauwelijks schakelen. Ik moest het pedaal echt helemaal de vloer in trappen om van verzet te kunnen wisselen, en af en toe dubbel klutchen. Volgens de handelaar waarschijnlijk een lekke koppelingscylinder (hydraulisch?)Een paar dagen later de auto gekocht. Ze hadden "iets" afgesteld waardoor het schakelen idd gemakkleijker ging. Nog steeds moet ik m ver intrappen, tegen de vloer aan, maar ik hoef er niet meer met vol gewicht op.
Ik heb de Volvo naar een Volvo garage (soort specialist, geen dealer) gebracht voor een inspectie om een "to do" lijst samen te stellen. Hij vertelde me dat er niets afgesteld kan worden hieraan. De koppeling slipt totaal niet, was ook zijn conclussie wat hij overigens vreemd vond. Onder de auto liet hij me ook dat hefboompje zien van de koppeling op de bak en wees dat de stand die deze hefboom nu had duidt op een versleten koppeling. Toch was er een duidelijk verschil tussen de proefrit en nu. Nu zit deze kleine garage zo vol dat ik pas op 18 december terecht kan. Hij wil dan oa de volledige koppeling gaan vervangen. Met uitgebreide beurt (Nwe kvs, remlvoeistof etc) en klein spul kwam hij op 1500ex. Mijn vraag is nu eigenlijk. Is het wel nodig om de gehele koppleing te vervangen; Kan het alleen een koppelingscylinder zijn.
Garage zegt dat dit nooit het geval is, maar ik twijfel eigenlijk of dit wel klopt.
Alvast dank voor jullie reacties!
Mvgr. Mike