slecht zicht achterlicht station 740
slecht zicht achterlicht station 740
Ik reed laatst een lang stuk achter een 940 station aan en ik schrok eigenlijk van het bar slechte achterlicht. Bij thuiskomst ook eens uitgestapt en aan de achterkant gekeken van een afstandje en vond t maar niks. Heb mijn sedan ook bekeken en die geeft veel beter licht. Namelijk 2x2 achterlicht lampen. Als dan eentje kapot gaat heb je nog steeds licht. Volgens mij is t licht pas beter geworden bij de 850?
Iig ben ik aan de hobby gegaan. Onder zit een 5/21w lamphouder. Deze wilde ik ook bovenin monteren waar rood glas zit, wil namelijk mijn mistlampen behouden. Moet vaak door de Ardennen/Eiffel om familie te bezoeken in Duitsland. En daar zijn die lampen toch zeker een uitkomst. Nou die houder draai je er niet zomaar in. Of toch wel. Er zit een klein plastic lipje en deze moet je afknippen. Dan kun je er een 5/21watt houder indraaien ( de originele houder blijft ook prima monteerbaar). Nu heb je een volgend probleem. Je hebt maar contact met 2 contactpunten. De 3e contactpunt zweeft nu. Maar daar soldeer je gewoon een draad aanvast met aan het uiteinde een mannelijk stekkertje. Nu ben je al klaar eigenlijk.
Het nieuw vast gesoldeerde draadje met stekker wordt verbonden met de originele mistlamp draad. De vrijgekomen stekker op de lichtunit moet naar de achterlicht. Deze moet je niet op de lichtunit aftappen, want er zit zo'n stuk elektronica tussen die ziet of je lampen het wel doen. Dus aftappen gebeurt bij de kabelboom voor de trekhaak. Iedere 740 heeft de kabelboom tot in de kofferbak liggen. Die vind je onder waar het reservewiel ligt. Je soldeert hier 2 draden vast en legt ze naar beide kanten. En voorziet ze van vrouwelijke stekkers die je op de lichtunit plaatst.
Helaas is mijn camera defect, anders had ik foto's van gemaakt. Maar ik probeer van de week van iemand een camera te lenen. Nu ben ik beter te zien en mijn mistlampen blijven gewoon werken.
Wel heb je rechts een klein probleem, de houder moet je enigszins aanpassen. Aansluitpunt waar je een draad aan vast moet solderen zit in de weg tussen plaatwerk en bovenste schroefdraad van lampunit. Je moet gewoon dit aansluitpunt wegknippen en t plastic ook. Zodat het lijkt dat de lampenhouder nog maar 2 aansluitpunten heeft. Aan de rechter kant de draad dus bovenop de lampenhouder vast solderen.
Of je plaats rechts een 5 w houder en dan heb je dit probleem niet. Voor de APK hoef je alleen Links mistlamp te hebben. Rechts niet, maar bij mij zit het origineel aan beide kanten ivm Zweedse import. NL auto's hebben meestal maar eentje.
Tip over solderen. Gebruik geen 100watt bout met een cm brede tip waar je koperleidingen mee soldeert oid. Gewoon een soldeerstation, meest ideale zijn natuurlijk de Wellers. Ieder ander elektronica soldeerstation van conrad is ook prima. En isoleer waar het moet. Dus gebruik krimpkous en isolatie tape. En zorg dat de tin goed vloeit.