half warm niet stationair
half warm niet stationair
Hallo,
Ik ben vrij nieuw op het forum, en heb me al even netjes voorgesteld in de kletshoek.
Ik wil gelijk ook een vraag stellen over mijn 740 '88 b230F met LPG. Ik weet dat er al veel topics zijn over het stationair lopen, maar ik kon mijn verhaal niet echt herkennen in andere topics.
De laatste maanden slaat hij, af en toe, af op half warme motor (koud loopt hij wel, maar moet er wel bij "nadenken", schommelt wat, en warm loopt hij eigenlijk best netjes).
Toevallig kwam ik laatst ergens een stappenmotor/CIS-klep tegen uit een goed lopend blok, die maar gemonteerd, om te zien of het toevallig toch iets zou schelen. Het maakte wel iets verschil, lijkt het. Hij slaat nu altijd af op halfwarme motor. Maar dit deed hij toch al steeds vaker. Volledig koud en vanaf bijna helemaal warm loopt hij wel, zoals altijd.
Op benzine loopt hij keurig stationair, ongeacht de temperatuur. Op LPG soms ook netjes, soms niet. Zelfs op warme motor slaat hij soms af. Als ik een stukje rijd, en dan bijv. bij een kruispunt kom, dan trap ik mijn koppeling in (zonder afremmen op de motor) en dan valt hij op LPG meestal terug naar 500 rpm, soms naar 750 rpm, en soms naar 0 rpm. Op half warme motor meestal dus 0 rpm. Op benzine altijd keurig 750/850 rpm.
Rijden doet hij wel goed, alleen stationair wil hij dus niet.
De storing zal waarschijnlijk in het lpg systeem zitten. Maar hier ben ik niet zo heel bekend mee, vandaar mijn vraag. De verdamper staat volgens mij wel goed afgesteld, omdat hij verder altijd goed liep en op warme motor ook loopt. De waarden van de uitlaatgassen bij de apk-keuring zijn ook steeds prima, hoef ik nooit aan te stellen (alleen de eerste keer, sindsdien altijd goed)
Het kan zijn dat er meer aan af te stellen/schoonmaken/repareren is, bijvoorbeeld voor de koude motor, maar dat weet ik niet precies. weet iemand anders het wel? Of kan ik het beste meteen naar de gasboer gaan? Ik doe het liefst alles zelf..
Verder heb ik het idee dat het vooral problemen geeft bij het stoppen met gasgeven. Als ik direct mijn gas loslaat en de koppeling intrap, dan is de kans van afslaan het grootst. Als ik dan vlak voor afslaan even speel met het gaspedaal, dan pakt hij hem vaak toch wel weer op, de ene keer wat sneller als de andere.
Gisteravond merkte ik ook voor het eerst dat hij even hikte/schokte als ik op de snelweg even mijn gas terugneem.
Het lijkt er dus op dat hij zich verslikt in het gaspedaal los laten. Misschien brengt dit iemand op ideeen?
Dan nog iets opmerkelijks, in de file heeft hij soms de neiging na verloop van tijd 1100/1200 rpm stationair te gaan lopen.
Zo, heel verhaal, maar ik hoop dat iemand me kan helpen?
Heeft iemand een idee waar ik nu het beste zoeken kan?
Groet,
Ben