Eénoog wordt weer tweeoog
15/10
2011![](https://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/styles/blog_image/public/default_images/blank-image_0.jpg?itok=PB6orFTq)
Eénoog wordt weer tweeoog
Hallo Volvisti
Zoals sommigen hier allicht al vernomen hebben, was ik vandaag iets eerder thuis dan verwacht. Ik had dus wat tijd over. En soms komt dat best goed uit. Zoals nu. Want al sinds een tijdje wilde m'n linker koplamp niet opstarten. Tenzij je grootlicht opzette. Wat dus eigenlijk helemaal niet kan, omdat bij Xenon-verlichting dim- en grootlicht van dezelfde lichtbron komen. Op het moment dat je naar grootlicht overschakelt, wordt een afscherming weggedraaid, waardoor er meer licht op een groter deel van de reflector valt. "Grootlicht opzetten" wilde er wel eens voor zorgen, dat de lamp ook bij dimlicht aanbleef. Maar onder het rijden leidde knipperen met het grootlicht er vaak toe, dat de lamp op de dimlichtstand weer uit ging. Na een tijdje wilde ie dan vanzelf wel weer aan gaan. Maar de laatste dagen bleef de linker koplamp, op de dimlichtstand, gewoon uit.
Nu wil het feit, dat ik een tijdje geleden al bij de importeur (van de Xenon-setjes) geweest ben (naar de leverancier/inbouwen ga ik nooit meer terug. Prutser! Lampjes lagen op een gegeven moment gewoon los in de houders). En die importeur stelde, dat de inbouwer de verkeerde "omschakelset" ingebouwd had. "Niet geschikt voor oudere automodellen, alleen geschikt voor nieuwere automodellen". Rick Motké van Carstyling in Beek (de importeur) heeft mij toen gratis en voor niks, een geschikte "omschakelkabelboom" meegeven. Omdat ik rondrijden met maar één werkende koplamp niet echt ideaal vind, vooral nu het weer wat vroeger donker wordt en ik toch wat tijd over had, ben ik tegen de avond dus maar eens aan de inbouw begonnen. Waarbij ik maar weer eens op de inbouwer gescholden heb. Een wartel op een van de ballasten zat los en alweer lag een van de Xenonunits los.
De nieuwe "omschakelset" bestaat eigenlijk uit één kabelboom met daarin o.a. iets dat op een relais lijkt, een vliegende zekering en wat stekkers. Het moeilijkste aan de oefening was, om geschikte massapunten te vinden in de buurt van de ballasten. En als je ziet hoe dun die bekabeling is... De kabelboom wordt overigens, in tegenstelling tot "de verkeerde omschakelset" maar op één van beide originele koplampbedradingen aangesloten.
Na een uurtje (schat ik) zat de kabelboom erin. Ik moet hem nog een keer goed wegwerken, maar dat komt nog wel. Verlichting gecontroleerd. Beide lampen doen het. Ook als je overschakelt naar grootlicht en weer terug gaat naar dimlicht. "Lampje kapot lampje" is wel nog aan. "Kan niet anders, want aan één kant is de verlichting niet op de originele bekabeling en dus het "lampje-kapot relais" aangesloten". Scenario's voor hoe ik toch twee kabelbomen in de auto krijgen, liggen bij wijze van spreken al op de plank.
Omdat één van de (te blauwe) stadslichtjes ongeveer continu knippert, heb ik daar maar weer de gloeilampjes ingedraaid. (Damn, die knipperlichtunitkunststof wordt toch wel bros na 20 jaar)
Rond 21.00 uur rij ik nog even iets ophalen bij een vriendin (dat ik zo nog even weg moet brengen. U weet wel, iets met mosterd en zo) en wat zie ik tot m'n verbijstering???? "Lampje kapot-lampje" uit! Terwijl beide koplampen gewoon branden. Dus tenzij m'n "lampje-kapot-lampje" oerplotseling doorgebrand is, trekt het omschakelrelais zo ontzettend weinig stroom, dat het "lampje-kapot-relais" helemaal geen verschil (ten opzichte van "niet aangesloten") kan meten. Terwijl "twee lampjes van verschillende fabrikanten of zelfs verschillende production-runs" ervoor kunnen zorgen dat het lampje wél aangaat. Dat zegt wel wat, denk ik.
groetjes
Mathy