Hoe Mathy naar de VKB 2011 ging ... of eigenlijk ook niet
15/10
2011![](https://volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/styles/blog_image/public/default_images/blank-image_0.jpg?itok=PB6orFTq)
Hoe Mathy naar de VKB 2011 ging ... of eigenlijk ook niet
Hallo Volvisti
Vandaag zou ik naar de VKB in Gorinchem gaan. 10.00 uur als streeftijd aangehouden, half 12 zal het zijn geweest voor ik weg was.
Nu had ik al sinds de ALV 2011 (U weet wel, waar ik ook niet geweest ben, omdat op het moment dat ik de stad uit reed m'n linker remklauw vast bleek te zitten) of eigenlijk sinds een dikke week later, toen de nieuwe remklauw erop zat, het gevoel, dat m'n auto iets naar rechts trok. Beetje maar. En onlangs had ik me al eens afgevraagd of het trillen in het stuur aan de weg lag of aan m'n auto. Gisteren onderweg van m'n werk naar huis (4,5 km ongeveer, van rotonde naar rotonde, met nog wat verkeerslichten ertussen en een tijdelijke snelheidsverlaging) had ik nog het idee, dat ie iets meer naar rechts trok dan anders.
Ik was dus onderweg en had bij "Het Vonderen" al het idee dat ik een vreemd geluid hoorde. Een geluid dat me niet bekend voorkwam, maar eigenlijk weinig goeds kon voorspellen. Vooral ook, omdat ik het idee had, dat het niet van de rest van de verkeersdeelnemers kwam. Even later begint het stuur te trillen. En die trilling wordt heviger en heviger. "Ken ik die trilling niet ergens van?" Net voor de brug over de Maas heb ik de auto dus maar op de vluchtstrook geparkeerd. Uitgestapt, gevoeld hoeveel warmte er achter de rechter velg uit kwam en jawel hoor. Diagnose bevestigd. Zucht!
Thuisfront opgebeld. Wegenwacht opgebeld. (12:15 uur ongeveer) Pasje erbij gepakt, omdat het nummer dat in m'n telefoon stond oud was en m'n geheugen niet zo goed, dat ik kon onthouden wat de dame, die "het bandje" had ingesproken, zei. En als ik toch pen en papier moet gaan zoeken, kan ik net zo goed het pasje erbij pakken. Het nummer dat daarop vermeld staat gebeld. Positie doorgegeven (1 km voor de afrit "Wessem - Panheel"). Hij komt eraan.
Een vriendelijke wegenwachter stopt een tijdje later voor me. Hij was onderweg naar een ander pechgeval, wat verklaart waarom ie in eerste instantie zo hard voorbij leek te rijden, maar zou even bellen. "Hij is onderweg". Weer een tijdje wachten. Gelukkig is het weer in het zuiden de hele dag heel aardig. Zon, niet te koud. En bij het portaal staan een stel regelkastjes. Daar sta ik veilig achter de vangrail (via een trapje) en heb toch zicht op wat eraan komt.
Als ie er dan eindelijk is, blijkt het "slechts" een lepelwagen te zijn, die me bij het Tinq tankstation in Wessem dropt. "Monteur" komt zo. En terwijl de vriendelijke chauffeur van de lepelwagen nog even z'n administratie in orde maakt, mis ik ineens m'n telefoon. Da's niet handig als je met pech staat, dus ik begin het een beetje warm te krijgen. Hij zal toch niet nog langs de A2 liggen? Gelukkig kwam de chauffeur op het idee om m'n toestel te bellen (13:20 uur ongeveer). Even later horen we m'n telefoon overgaan. Maar waar is ie... Onder de auto. Terwijl ik om de auto heen ben gelopen om in de auto te kruipen en hem een meter naar achter te zetten, moet ie, achter de auto, op de grond zijn gevallen. Daarna heeft de chauffeur de auto een meter naar achter geduwd (om hem van de lepel te krijgen). Waarna de auto boven, maar gelukkig niet over m'n telefoon is gerold. Ik geef de lepelwagenchauffeur nog en hand en hij is weg.
Inmiddels ben ik toe aan koffie, dus ik ga binnen even kijken. Voor een euro krijg je daar een best te pruimen beker koffie. (Dat hebben we wel eens anders gezien). Na binnen nog wat met de schone blonde cassiere geklets te hebben, ga ik maar eens buiten kijken of de wegenwachter al in zicht is. Eigenlijk tegen beter weten in. Toch komt ie net aanrijden. Dat komt goed uit. Nadat ik verteld heb wat ik vermoed en waarom, gaat ie gelijk aan de slag. En wat blijkt, er zit inderdaad een gigantische roestvlek op de remcilinder. Als die er grotendeels af is, wil de cilinder niet meer terug. Ontluchtingsnippel even losgedraaid en daar gaat ie. Maar als ie die weer vastdraait en de remslang aan de binnenkant van het spatbord iets los maakt, wil de remcilinder weer niet. Diagnose: Remslang dicht. Gelukkig kent de vriendelijke wegenwachter een automaterialenzaak die op zaterdagmiddag gewoon open is en de juiste remslang heeft. Die heeft ie dus gelijk opgehaald. In de tussentijd geniet ik van een tweede beker koffie (14.10 uur ongeveer). Als de man terug is, zit de nieuwe slang er snel op en ook de klauw. Ontluchten doet ie van onder naar boven (ik trap een paar keer op de rem en hij drukt naderhand de cilinder weer terug). Even voor 15.00 uur is ie klaar, rekenen we de remslang af en mag ik naar huis. Zolang ie niet warm wordt, kan ik er gewoon mee rijden. Maar de remklauw moet wel binnenkort vervangen worden en de remslangen rondom ook. Ik ben maar niet meer naar Gorinchem gereden.
groetjes
Mathy
PS voor morgen heb ik andere plannen, dus dit jaar geen VKB voor mij. Helaas.