Motor slaat af om onbekende reden, en gelijk voorstelpraatje... - Update #4 - OPGELOST!
Motor slaat af om onbekende reden, en gelijk voorstelpraatje... - Update #4 - OPGELOST!
Update!
Begin deze week op www.skandix.de een aantal onderdelen bestelt die nog op mijn to-do lijstje stonden, een nieuwe ontstekingsmodule, een bobine en nieuwe bekabeling.
Gister middag binnen gekregen, na wat hulp met starten van onze oude Corsa eerst het blok even laten lopen zonder montage van de nieuwe onderdelen. Na ongeveer 2 minuten sloeg hij zoals verwacht wederom af. Als eerste verdachte nummer 1 gemonteerd, de nieuwe onstekingsmodule(power stage), 2 schroefjes, stekkertje erin en klaar. Vervolgens gestart, en hij bleef maar lopen. Stukje over de parkeerplaats gereden, nog steeds geen probleem. Steeds een stukje verder, de wijk door, en na ongeveer een uurtje durfde ik de snelweg ook wel aan. Sindsdien al ongeveer 60km gereden, en geen afslaan meer!
Eindelijk dus de boosdoener gevonden. Jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar ik ben blij dat ik weer de weg op kan, van al dat stil staan is ook niet goed.
Van de week nog wel de rekening van de garage in frankrijk mogen ontvangen via de ANWB, 333 euro voor de nieuwe benzinepomp en filter, wat uiteindelijk dus niets met het probleem te maken had. Misschien ga ik er nog een brief aan de ANWB aan wagen, maar ik weet niet of dat de moeite waard is.
Bedankt voor de tips, en misschien wel tot op de volgende sleuteldag, want er staan nog meer puntjes in de planning!
Origineel verhaal:
Volvo 760 Turbo automaat USA(B230FT)
Februari 1987
Net de 100.000 miles gepasseerd, dus zo'n 160.000 km...
Fototje
Voorstelverhaaltje:
Allereerst zal ik me eindelijk een keer voorstellen, als je alleen in het probleem geinttereseerd bent, kan je direct naar onderen scrollen :)
Daniel, 28 jaar, Lidnr: 1285, woonachtig in Capelle aan den IJssel, en sinds begin dit jaar in het bezit van een prachtig mooie 760 turbo uit 1987.
Deze volvo is 24 jaar terug nieuw gekocht door mijn Opa, die toen voor zijn werk nog in Amerika woonde. De auto is uiteraard gewoon in Belgie geproduceerd, maar wel als amerikaans model geleverd,en dus met een aantal afwijkende opties in vergelijking met de nederlandse modellen. Ik ben ook direct dit forum gaan volgen en lid geworden van deze actieve club, waar veel te leren is, en waar ik al veel van geprofiteerd heb.
Toen ik begin dit jaar de volvo overnam van mijn oma ivm het overlijden van mijn opa heb ik de auto volledig na laten kijken bij pg auto's in papendrecht, oa
vanwege de goede recenties op dit forum. Hierbij zijn de kleppen gesteld en heeft de auto een volledige beurt gekregen inclusief nieuwe verdelerkap en bougies. Buiten een lijste met zaken die op den duur wat aandacht verdienden, bleek de auto in hele goede staat te verkeren.
Omdat de auto de afgelopen 10 jaar alleen als 2de auto gebruikt is, heeft hij zeker de afgelopen paar jaar maar een beperkt (+/- 1000km) per jaar gereden. Hier kwam ik al snel achter toen er een aantal slangen van de koeling doorscheurden tijdens het rijden, die ik na een paar snelle reparatie pogingen toch maar allemaal vervangen heb. Ook heb ik zelf de uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen, omdat hier een vervelend tikkend geluid vandaan kwam,veroorzaakt door verschillende gescheurde pakkingen. Ook maar direct alle riemen vervangen door nieuwe exemplaren.
Na het vervangen van deze onderdelen heb ik een flink aantal kilometers probleemloos en met veel pezier afgelegd. Vorige maand zijn we vol goede moed, en inclusief een aantal reserve onderdelen richting italie vertrokken voor onze vakantie. Via oostenrijk, door de dolemieten, naar het midden van italie, en vervolgens naar frankrijk op de terugweg. Alles zonder enige problemen, heerlijk touren!
Totdat de laatste week van de 3 weken op de autoroute in de buurt van Orange de toerenteller ineens neersloeg, en de motor ineens uitviel. In eerste instantie was het heel kort en pakte hij gelijk weer op. Maar een aantal kilometer later viel hij weer even uit.
Dit gebeurde na verloop van tijd steeds vaker, waarop ik op een gegeven moment zelfs uit moest wijken naar de vluchtstrook om vervolgens weer door te kunnen rijden.
In verband met de veiligheid van de snelweg afgegaan, en op de provinciale weg nog geprobeerd verder te rijden. Ook hier bleef hij steeds vaker uitvallen, maar elke keer wel weer direct starten. Uiteindelijk na diverse pogingen en wat controles onder de motorkap toch maar besloten om de ANWB te bellen. Na veel gedoe is de auto uiteindelijk bij een garage uitgekomen, waar hij 3 dagen heeft gestaan, en men er na het vervangen van de brandstofpomp en filter erachter kwam dat de motor nogsteeds afsloeg. Uiteindelijk is de volvo per transport naar huis gebracht door de ANWB.
Probleem:
- Motor slaat willekeurig af, en loopt onregelmatig stationair.
De naald van de toerenteller slaat in een klap neer, en de motor valt direct stil, tijdens het rijden, maar ook stationair, ongeacht het toerental.
In het begin duurde het soms wel 10-15 minuten voordat hij afsloeg inmiddels slaat hij al binnen 1 tot 2 minuten af, bij zowel een koud als een warm blok.
Ook lijkt het alsof het blok steeds slechter stationair loopt, het toerenal schommelt een beetje.
Ik heb bijna alle topics met gelijke problemen nagelezen, en de volgende zaken gecontroleerd:
- Alle relais (Brandstofpomp en relaisbak, alles bekeken en ingesprayd met contactspray)
- Alle massakabels nagelopen
- CIS klep gedemonteerd, schoongemaakt, en op de "klik" gecheckt, lijkt helemaal goed te werken.
- Bobine doorgemeten, weerstand waardes vallen binnen de gegeven grenzen
- Verdeler losgehaald, maar aangezien de verdeler en de bougies nieuw zijn was het probleem ook hier niet te verwachten
- Alle luchtslangen nagelopen op lekkages
- Alle sensoren nagelopen (in ieder geval de temperatuur en hall sensor)
- LMM los of vast maakt geen verschil in uitval van de motor
- Brandstof rail gedemonteerd na uitvallen, zat nog vol met schone brandstof, injectoren zijn ook schoon
Inmiddels ben ik na een paar dagen klussen in een paar weken tijd een beetje de kluts kwijt, en weet ik even niet meer waar ik het nog moet zoeken.
Op dit moment verdenk ik op basis van de overige topics nog de HALL gever, de vonkversterker, en de power stage. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit kan controleren zonder deze onderdelen te vervangen.
Ik hoop dat iemand nog tips heeft, of naar aanleiding van de symptomen nog een briliante ingeving heeft :) Alle suggesties zijn welkom!