Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Diesel/startmotor probleem (d24)

startmotor probleem (d24)

startmotor probleem (d24)

- Ingediend door Adrian
Lid
, op 7 sep 2011
- 16 Reacties -
Forum: 
Diesel

De startmotor van een d24 is zwaar uitgevoerd en hoeft niet veel te doen.

Ze zijn behoorlijk sterk, en de koolborstels slijten nauwelijks. In mijn d24 is er vanaf 300k tot 600k nooit iets aan gedaan.

Ik heb de startmotor alleen een aantal keren misbruikt wanneer ik problemen had met de koppelingnemer cylinder.

Dan werd er in de 1e gestart en weggereden.

Mijn zoon met 2 vrienden heeft deze zomer een roadtrip gemaakt naar Kroatie en Montenegro. Albanie stond ook nog op het plan.

Op de pont van het eiland Hvar, begonnen de problemen met de startmotor. 50km verderop stonden ze stil, waarschijnlijk heeft de starmottor teveel stroom weggetrokken, zodat ook de brandstofafsluiter dicht gegaan is.

Startmotor volledig verbrand.

verbrande startmotor

 

Een electrotecniker heeft er een ander anker en rotor ingezet en ze konden weer verder.

rotor

In Montenegro hetzelfde verhaal opnieuw. Geadviseerd de electra ansluitingen er maar af te halen en verder de auto aan te duwen.

Zo nog 2 weken verder, ze kregen er ervaring mee.

Bij terugkomst een startmotor geregeld via een bevriend forumlid en deze er in gezet.

Vraag blijft natuurlijk waarom ging de startmotor 2 keer stuk.

Nu start ik met een hulpdraadje en heb een verklikkerlicht op het dashboard liggen wat aangesloten is op de signaaldraad van het startrelais. Deze gaat alleen branden tijdens starten met sleutel, verder gebeurt er nu natuurlijk niks.

Contactslot nagekeken en gecontroleerd, niks aan te zien. Oude startrelais opengezaagd, niks aan te zien.

De nacht voor de storing was er noodweer met blikseminslag. De volgende dag was het alarm volledig van slag. Na een aantal keren in en uitschakelen, werkte die weer. Op het dak van de auto zie ik bij de stijlen een aantal vlammen in de verf die ik nooit eerder opgemerkt heb.

Staat de auto op alarm dan kun je nog wel starten maar de motor slaat niet aan aangezien het alarm de stroom naar de brandstofafsluiter onderbreekt.

Ik ben uitgezocht en ben daarom van plan de startmotor weer normaal aan te sluiten en maar af te wachten. Wel houd ik dan nog even de verklikkerlamp geinstalleerd.

Enige wat ik aan het mechanische gedeelte van de oude startmotor kan ontdekken is dat het freewheel van het tandwiel behoorlijk zwaar draait.

Zou de aangeslagen motor daarom de startmotor meegenomen hebben en  zo verhinderde dat het tandwiel weer terug getrokken is in de startmotor?

koolborstels

Onderdelen na de eerste storing. De koolborstels zijn zo slecht nog niet na 6 ton gebruik.

start

Open gezaagd startrelais

Bliksem

Bliksem inslag boven C-stijl?

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.