startmotor probleem (d24)
startmotor probleem (d24)
De startmotor van een d24 is zwaar uitgevoerd en hoeft niet veel te doen.
Ze zijn behoorlijk sterk, en de koolborstels slijten nauwelijks. In mijn d24 is er vanaf 300k tot 600k nooit iets aan gedaan.
Ik heb de startmotor alleen een aantal keren misbruikt wanneer ik problemen had met de koppelingnemer cylinder.
Dan werd er in de 1e gestart en weggereden.
Mijn zoon met 2 vrienden heeft deze zomer een roadtrip gemaakt naar Kroatie en Montenegro. Albanie stond ook nog op het plan.
Op de pont van het eiland Hvar, begonnen de problemen met de startmotor. 50km verderop stonden ze stil, waarschijnlijk heeft de starmottor teveel stroom weggetrokken, zodat ook de brandstofafsluiter dicht gegaan is.
Startmotor volledig verbrand.
Een electrotecniker heeft er een ander anker en rotor ingezet en ze konden weer verder.
In Montenegro hetzelfde verhaal opnieuw. Geadviseerd de electra ansluitingen er maar af te halen en verder de auto aan te duwen.
Zo nog 2 weken verder, ze kregen er ervaring mee.
Bij terugkomst een startmotor geregeld via een bevriend forumlid en deze er in gezet.
Vraag blijft natuurlijk waarom ging de startmotor 2 keer stuk.
Nu start ik met een hulpdraadje en heb een verklikkerlicht op het dashboard liggen wat aangesloten is op de signaaldraad van het startrelais. Deze gaat alleen branden tijdens starten met sleutel, verder gebeurt er nu natuurlijk niks.
Contactslot nagekeken en gecontroleerd, niks aan te zien. Oude startrelais opengezaagd, niks aan te zien.
De nacht voor de storing was er noodweer met blikseminslag. De volgende dag was het alarm volledig van slag. Na een aantal keren in en uitschakelen, werkte die weer. Op het dak van de auto zie ik bij de stijlen een aantal vlammen in de verf die ik nooit eerder opgemerkt heb.
Staat de auto op alarm dan kun je nog wel starten maar de motor slaat niet aan aangezien het alarm de stroom naar de brandstofafsluiter onderbreekt.
Ik ben uitgezocht en ben daarom van plan de startmotor weer normaal aan te sluiten en maar af te wachten. Wel houd ik dan nog even de verklikkerlamp geinstalleerd.
Enige wat ik aan het mechanische gedeelte van de oude startmotor kan ontdekken is dat het freewheel van het tandwiel behoorlijk zwaar draait.
Zou de aangeslagen motor daarom de startmotor meegenomen hebben en zo verhinderde dat het tandwiel weer terug getrokken is in de startmotor?
Onderdelen na de eerste storing. De koolborstels zijn zo slecht nog niet na 6 ton gebruik.
Open gezaagd startrelais
Bliksem inslag boven C-stijl?