Dagboek 940 W
06/09
2011Dagboek 940 W
Naar aanleiding van o.a. het artikel van Ben en ook n.a.v. van de vele verbrande koppakkingen door koelvloeistof tekort heb ik deze omissie aan de Volvo vandaag maar eens aangepakt.
Dat de Volvo wel een lampje in het dashboard heeft voor een lege ruitenwissersproeiertank maar geen lampje wanneer de koelvloeistof te laag staat is toch wel vreemd.
Bij onze 940 van 1992 met een Japanse klokkenwinkel leidde het lampje naast die van de ABS al snel naar positie 5 op de stekker. In de stekker was deze positie "leeg" dus uit een andere sloopstekker deze positie gevuld en het draadje op ± 10cm afgeknipt.
Het kabeltje met lengte van ± 10 cm
Meteen rood!
Er moest wel een nieuw koelvloeistoftankje aan te pas komen. In de oude typen zit geen vlotter! en De sensor uit de 850/V70 werkt niet
Voor de sensor zijn er een paar mogelijkheden. Is de zaak al voorbedraad dan is de keus niet moeilijk welke je moet hebben. Beide komen uit mijn voorraad dan maakt het niet uit. Het draadje trekken van positie 5 naar de sensor is nog wel het vervelendste. Ik heb gekozen om de draad door de rubber plug te trekken links v boven door het schutboard.
Bij de test bleek dat als de koelvloeistof weggezogen werd dat op ± 2cm niveau, het lampje ging branden.
Nu toch met een wat geruster gevoel op pad. O ja de ietwat lekkende kachelkraan nu maar eens vervangen!!!
Even voor de goede orde. De sensor uit de 850/V70 werkt niet. Blijkbaar zit het reed-contact op een andere hoogte. Dus wel een sensor aanschaffen voor de 940/960