Heetheetheetheet!!! 960 zonder koelvloeistof!
04/09
2011Heetheetheetheet!!! 960 zonder koelvloeistof!
Vandaag ging tijdens het rijden ineens het koelvloeistoflampje branden. Dat is op zich niet rampzalig natuurlijk, maar ik keek meteen achter me, uitgaand van het ergste en vrezend voor grote stoomwolken... De achterruit zat onder de kleine spettertjes, maar de stoomwolken waren niet zichtbaar.
Gelukkis was ik op een paar honderd meter na thuis dus heb hem rustig uit laten lopen. Meteen de motorkap open, niks bijzonders te zien, behalve een leeg koelvloeistofreservoir. Oh nee... radiator lek, koppakking kapot, blok gescheurd?
Ik hoorde niks tikken van de hitte, dus met de temperatuur zal het nog wel goed zitten. Voorzichtig (niet te snel, dan scheurt het blok zeker...) nieuw koelwater bijvullen. Zo zeg, daar gaat veel in, restant van een jerrycan, zeker 2 liter? Die was goed leeg. Nieuwe jerrycan, nog een liter... en nog één. Ineens het geluid van veel klaterend water op de stoep... zou er ergens zo'n groot gat zijn?
Bij nadere inspectie bleek het (gelukkig) bij de kachelkraan weg te stromen. Wat blijkt; de kunststof slangnippel van de kachelkraan is volledig afgebroken?! De uitgaande slang hangt er los naast. Ik heb de ingaande zijde ook even gecontroleerd, maar dat is een hele degelijke koperen aansluiting. Het restant van de kunststof nippel kan ik met de blote hand volledig verpulveren, deze is totaal vergaan.
Na het uitvoeren van een by-pass kon er gelukkig weer gereden worden. Morgen even de dealer bellen voor een nieuwe. Hij rijdt nog als vanouds, er is geen sprake van druk op de slangen en hij loopt nog fluisterstil.
De warm-koud regeling werkt nog steeds, zit er nog een klep (aan-uit) in de luchtzijde van het systeem?
Heeft iemand hier al eens last van gehad?