Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Probleem met het koelsysteem van mijn 940

Probleem met het koelsysteem van mijn 940

Probleem met het koelsysteem van mijn 940

- Ingediend door PeterG , op 31 aug 2011 - 17 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Zo'n 10 dagen geleden na een zware rit door de Alpen met een vouwcaravan van 400 kg erachter via allerlei haarspeldbochtige wegen in Italie op de camping in Lecco aangekomen.

Op het eind van de rit op het vlakke deel ging het lampje van de katalysator (lamba) branden. Temperatuur was de hele rit normaal en voor vertrek koel-, rem-, stuurbekrachtiging-vloeistof en olie gecontroleerd. Alles was goed. Af en toe berg op had ik weinig trekkracht en leek het alsof de motor op 3 cilinders liep ipv op 4 cilinders.

Het stonk verschrikkelijk toen we uitstapten en er lekte wat; kon airco condensatiewater zijn en door de zware bergetappe was het gewoon superheet geworden hoewel we enkele tientallen km vlakke weg hadden op het eind.

Volgende morgen bleek er geen koelvloeistof in het expansievat te zitten, reserve-litertje bijgevuld, nog niets te zien en dan maar op weg naar een benzinestation, fout, op zondag zijn die gesloten in Italie. Temperatuur sloeg helemaal uit naar rechts er motor begon te roken. ANWB gebeld, er kon ook water in. Water bijgevuld, bleek er een lekkage te zitten bij de slangaansluiting rechts. Rustig naar de camping terug en volgende dag naar een Midas-garage (franchise), temperatuur was tijdens de rit normaal. 's Middags nieuwe radiator geleverd en dinsdag dus klaar. Snelle jongens, die Italianen. Expansievat zat meer dan vol met blanke vloeistof (water?). Een week zonder problemen rond gereden. Lampje van de katalysator is niet meer uitgegaan.

Terugweg door de bergen bleek na 1,5 dag rijden dat er weer geen vloeistof in het expansievat zat. Bijgevuld en weer rijden, temperatuur was en bleef normaal.

Vanaf toen regelmatig gecontroleerd en wat bleek, steeds niets te zien maar als ik de dop van het expansievat voorzichtig open draaide begon het te borrelen en dan kwam de vloeistof weer omhoog.
De laatste 700 km om de 100 km steeds gestopt, de dop losgedraaid (en weer goed vast) en dan weer verder gereden. Niets meer bijgevuld.

Er lekt niets, alleen zag ik één keer dat de vloeistof net omhoog kwam borrelen toen ik de motokap open deed en de vloeistof lekte toen via de dop weg. De slangen waren toen ook keihard terwijl die anders steeds leeg aan voelden. was toen misschien overvol...

Mijn vraag: wat is er aan de hand.

a) Heeft de (nieuwe) waterpomp het begeven toen hij op de heenweg droog heeft gestaan?

b) Zit er een verstopping in het koelsysteem?

c) Kan ik er nog mee naar de garage rijden? Ik wil nu geen onnodige risico's meer lopen (uhm... rijden Onschuldig)

 

En verder vindt ik dat het ouwe trouwe beestje het toch maar perfect heeft gedaan... Knipogen

Als één van jullie een idee heeft wat het kan zijn en vooral HOE het kan worden opgelost dan hoor ik dat heel graag...

Groet, Peter

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • joel0105
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.