Probleem met het koelsysteem van mijn 940
Probleem met het koelsysteem van mijn 940
Zo'n 10 dagen geleden na een zware rit door de Alpen met een vouwcaravan van 400 kg erachter via allerlei haarspeldbochtige wegen in Italie op de camping in Lecco aangekomen.
Op het eind van de rit op het vlakke deel ging het lampje van de katalysator (lamba) branden. Temperatuur was de hele rit normaal en voor vertrek koel-, rem-, stuurbekrachtiging-vloeistof en olie gecontroleerd. Alles was goed. Af en toe berg op had ik weinig trekkracht en leek het alsof de motor op 3 cilinders liep ipv op 4 cilinders.
Het stonk verschrikkelijk toen we uitstapten en er lekte wat; kon airco condensatiewater zijn en door de zware bergetappe was het gewoon superheet geworden hoewel we enkele tientallen km vlakke weg hadden op het eind.
Volgende morgen bleek er geen koelvloeistof in het expansievat te zitten, reserve-litertje bijgevuld, nog niets te zien en dan maar op weg naar een benzinestation, fout, op zondag zijn die gesloten in Italie. Temperatuur sloeg helemaal uit naar rechts er motor begon te roken. ANWB gebeld, er kon ook water in. Water bijgevuld, bleek er een lekkage te zitten bij de slangaansluiting rechts. Rustig naar de camping terug en volgende dag naar een Midas-garage (franchise), temperatuur was tijdens de rit normaal. 's Middags nieuwe radiator geleverd en dinsdag dus klaar. Snelle jongens, die Italianen. Expansievat zat meer dan vol met blanke vloeistof (water?). Een week zonder problemen rond gereden. Lampje van de katalysator is niet meer uitgegaan.
Terugweg door de bergen bleek na 1,5 dag rijden dat er weer geen vloeistof in het expansievat zat. Bijgevuld en weer rijden, temperatuur was en bleef normaal.
Vanaf toen regelmatig gecontroleerd en wat bleek, steeds niets te zien maar als ik de dop van het expansievat voorzichtig open draaide begon het te borrelen en dan kwam de vloeistof weer omhoog.
De laatste 700 km om de 100 km steeds gestopt, de dop losgedraaid (en weer goed vast) en dan weer verder gereden. Niets meer bijgevuld.
Er lekt niets, alleen zag ik één keer dat de vloeistof net omhoog kwam borrelen toen ik de motokap open deed en de vloeistof lekte toen via de dop weg. De slangen waren toen ook keihard terwijl die anders steeds leeg aan voelden. was toen misschien overvol...
Mijn vraag: wat is er aan de hand.
a) Heeft de (nieuwe) waterpomp het begeven toen hij op de heenweg droog heeft gestaan?
b) Zit er een verstopping in het koelsysteem?
c) Kan ik er nog mee naar de garage rijden? Ik wil nu geen onnodige risico's meer lopen (uhm... rijden )
En verder vindt ik dat het ouwe trouwe beestje het toch maar perfect heeft gedaan...
Als één van jullie een idee heeft wat het kan zijn en vooral HOE het kan worden opgelost dan hoor ik dat heel graag...
Groet, Peter