764 met B28E, hulp nodig bij stationair afregelen
764 met B28E, hulp nodig bij stationair afregelen
Hallo, ik ben al een flinke tijd (sinds mei of zo) aan het rommelen met het stationair toerental van mijn '84 760, en ik krijg het maar niet voor elkaar... ik beleef echt 0,0 plezier meer aan mijn verder fijne auto :(
Ik probeer het afstellen van de auto volgens de methode op deze site; http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineV6...
Dit is het probleem:
Bij koude motor starten, loopt het blok mooi rond de 1000rpm stationair op de teller.
Zet ik hem in D of R, zakt ie niet terug in toeren.
Naarmate de motor meer op bedrijfstemperatuur komt, valt de motor zover terug in toeren bij het selecteren van D of R, dat ik hem maar zo hoog stationair heb afgesteld dat de motor net onder de 1000rpm (op de teller) hangt in de versnelling wanneer ik stil sta met de voet op de rem; de motor loopt in P/N dan bijna 2000rpm stationair.
Ik weet niet of het er nog mee te maken heeft, maar de motor loopt erg rijk (bij volgas optrekken een zwarte pluim, onderin toeren mist er wat vermogen wat in hogere toeren terugkomt, en een erg hoog verbruik).
Dit komt natuurlijk niet zomaar, ik ben na aankoop van de auto met een schoonmaakbeurt aan de motor bezig geweest; hierbij bleek dat er van alles niet klopte onder de kap, vooral bij de luchtweger, deze zoog op meerdere plekken valse lucht omdat er slangen niet waren aangesloten; de motor liep hier netjes stationair mee, maar het verbruik is echt verschrikkelijk (1 op 5,5 op benzine, geen lpg aanwezig).
Ik heb de luchtweger schoongemaakt, net als het gasklephuis en het T-stuk tussen luchtweger en inlaatspruitstukken; de papieren pakkingen heb ik vervangen door vloeibare pakking op silicone basis van goede kwaliteit.
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik naar moet kijken, of iemand in de buurt van Groningen die mij ter plekke wil helpen?