KMvrtr's 740
13/01
2006
KMvrtr's 740
Zo, deze eerste entry in het dagboek wordt een lange. Hopelijk kan ik hierna volstaan met kortere updates.
Mijn 740 heb ik aangeschaft op 30-11-2005.
Een donkergrijs metallic blackline 2.3 GL estate uit 1990, kilometerstand 311.659
Al snel bleek de bak niet best te zijn, die produceerde 'zagende' geluiden. Gelukkig kon ik direct in Marknesse in de V700 garage kennismaken met Jan&Willem en met Toon. Gezamenlijk oordeel van Jan & Willem: zoek maar een andere bak.
Gelukkig bleek Jan Snijder vlak daarna (ongevraagd) bereid om zijn 940 totall loss te rijden, zodat ik zijn bak over kon nemen.
In afwachting daarvan samen met Toon al een dagje geknutseld aan mijn baksteen. Het was duidelijk dat ie bij de vorige eigenaar veel TLC tekort is gekomen.
Dus in �©�©n dagje klussen een hoop dingen bijgewerkt. Handrem achter gesmeerd, handrem bijgesteld, ruitenwissermotor achter weer vastgezet (niks mis mee, zat alleen maar vast aan �©�©n boutje), klep van armsteun weer vastgezet, olie en filter vervangen, nieuwe koelvloeistof, bekleding achterklep vastgezet. Kortom, ik heb Toon flink aan het werk gezet. :-)
Sindsdien ben ik natuurlijk verslaafd aan de V700 garage.
Nadat Maarten de Rijke de bak voor mij onder Jan's 940 uit heeft gepeuterd -waarvoor nogmaals bedankt- is die in de V700 garage met behulp van Toon en Kees onder mijn baksteen geschroefd. Op zich is dat niet eens zo'n vreselijk lastige klus, maar er zijn wel een paar dingen die tegen kunnen zitten en een paar dingen die je zelf fout kunt doen.
Beide zaken deden zich dan ook voor tijdens de demontage van de oude bak en montage van de nieuwe. Zo was er een bijzonder hardnekkige bout van de startmotor die zich pas na �ºren gewonnen gaf. Verder was ik zo dom om niet aan een nieuwe pakking voor de uitlaat te denken, zodat mijn Volvo na afloop een lekker 'vrottelvrottel' geluid produceerde. Ook blijkt dat het stangetje en de zuiger van de koppelingscilinder er gewoon uit kunnen vallen. En dat wil je niet, want dan loopt je remvloeistof eruit en lucht erin, hetgeen dus inderdaad gebeurde. Weer wat geleerd....
Oh ja, zorg dat je een reserve borgclip bij je hebt voor de koppelingscilinder. Als je bij demontage de oude verbuigt ben je anders namelijk behoorlijk de sigaar. ]-(
Na een lange dag hard werken (Toon = held!) had ik dan eindelijk mijn zijdezacht schakelende, zoevende 740. De werkende slag van het koppelingspedaal was anderhalve centimeter, en het gepruttel van de lekke uitlaat nam ik maar even voor lief. Zielsgelukkig en zeer tevreden ben ik weggeprutteld uit de V700 garage.
Ik ben geen fan van het veelvuldig pompen met het rempedaal om lucht uit het systeem te krijgen. En die luchtbel in mijn koppeling wilde ik toch echt graag snel kwijt. Dus kwam een oude wens weer boven drijven: een brake bleeder! Na een niewe speurtocht op het internet besloten om er zelf eentje in Willie Wortel style elkaar te bakken. Dat is me boven verwachting goed gelukt.
Bleeder gevuld, op reservoir geschroefd, op druk gepompt en een voor een de nippels even open gedraaid. Door het slangetje op de nippel kwam eerst de donkere oude vloeistof, zodra de heldere nieuwe in beeld kwam nippeltje weer dicht, en door naar de volgende. De nippel op de koppelingscilinder spuugde inderdaad eerst de aanwezige luchtbelletjes naar buiten.
Verder heb ik de uitlaat weer voorzien van een pakking. Dat is trouwens nog een h�©�©l lastige klus als je vergeet dat je uitlaat ook vast zit aan de versnellingsbak. Zucht...(JP wordt hierbij bedankt voor zijn plotselinge aanval van technisch inzicht)....
Technisch resum�©:
- olie, koel- en remvloeistof vervangen
- nieuw oliefilter
- versnellingsbak vervangen
- ruitenwissermotor achter vastgezet
- handrem weer gangbaar gemaakt
Overig:
- auto uitgemest en gepoetst, een volle dag werk (exit Berner Senner haren en dito lucht)
- allerlei losse interieurdelen vastgezet
- lampje van achterruitverwarmingsknopje vervangen
Nou, dat was het wel zo'n beetje. Mijn baksteen heeft me nu in zes weken ruim 4.000 km trouw gediend. In ruil daarvoor ben ik hem langzaam weer van redelijk naar topfit aan het transformeren.
Antoine
To do list:
- nieuwe stuurbekrachtingspomp
- nieuwe thermostaat
- luchtfilter en bougies controleren
- aantal lampjes in dashboard en tunnelconsole vervangen
- brandstofpomp zoemt: nakijken + direct brandstoffilter verversen
- lichte speling op linker voorwiel: oorzaak opzoeken, naaf of onderstelrubber(s) vervangen
- krasjes: poetsen, wegwerken en in de was zetten
- bumpers wit uitgeslagen: bumperzwart erop