Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van KMvrtr/KMvrtr's 740

KMvrtr's 740

13/01

2006

KMvrtr's 740

- Ingediend door KMvrtr , op 13 jan 2006 - 9 Reacties -

Zo, deze eerste entry in het dagboek wordt een lange. Hopelijk kan ik hierna volstaan met kortere updates.

Mijn 740 heb ik aangeschaft op 30-11-2005.
Een donkergrijs metallic blackline 2.3 GL estate uit 1990, kilometerstand 311.659

Al snel bleek de bak niet best te zijn, die produceerde 'zagende' geluiden. Gelukkig kon ik direct in Marknesse in de V700 garage kennismaken met Jan&Willem en met Toon. Gezamenlijk oordeel van Jan & Willem: zoek maar een andere bak.
Gelukkig bleek Jan Snijder vlak daarna (ongevraagd) bereid om zijn 940 totall loss te rijden, zodat ik zijn bak over kon nemen.

In afwachting daarvan samen met Toon al een dagje geknutseld aan mijn baksteen. Het was duidelijk dat ie bij de vorige eigenaar veel TLC tekort is gekomen.
Dus in �©�©n dagje klussen een hoop dingen bijgewerkt. Handrem achter gesmeerd, handrem bijgesteld, ruitenwissermotor achter weer vastgezet (niks mis mee, zat alleen maar vast aan �©�©n boutje), klep van armsteun weer vastgezet, olie en filter vervangen, nieuwe koelvloeistof, bekleding achterklep vastgezet. Kortom, ik heb Toon flink aan het werk gezet. :-)
Sindsdien ben ik natuurlijk verslaafd aan de V700 garage.

Nadat Maarten de Rijke de bak voor mij onder Jan's 940 uit heeft gepeuterd -waarvoor nogmaals bedankt- is die in de V700 garage met behulp van Toon en Kees onder mijn baksteen geschroefd. Op zich is dat niet eens zo'n vreselijk lastige klus, maar er zijn wel een paar dingen die tegen kunnen zitten en een paar dingen die je zelf fout kunt doen.
Beide zaken deden zich dan ook voor tijdens de demontage van de oude bak en montage van de nieuwe. Zo was er een bijzonder hardnekkige bout van de startmotor die zich pas na �ºren gewonnen gaf. Verder was ik zo dom om niet aan een nieuwe pakking voor de uitlaat te denken, zodat mijn Volvo na afloop een lekker 'vrottelvrottel' geluid produceerde. Ook blijkt dat het stangetje en de zuiger van de koppelingscilinder er gewoon uit kunnen vallen. En dat wil je niet, want dan loopt je remvloeistof eruit en lucht erin, hetgeen dus inderdaad gebeurde. Weer wat geleerd....
Oh ja, zorg dat je een reserve borgclip bij je hebt voor de koppelingscilinder. Als je bij demontage de oude verbuigt ben je anders namelijk behoorlijk de sigaar. ]-(

Na een lange dag hard werken (Toon = held!) had ik dan eindelijk mijn zijdezacht schakelende, zoevende 740. De werkende slag van het koppelingspedaal was anderhalve centimeter, en het gepruttel van de lekke uitlaat nam ik maar even voor lief. Zielsgelukkig en zeer tevreden ben ik weggeprutteld uit de V700 garage.

Ik ben geen fan van het veelvuldig pompen met het rempedaal om lucht uit het systeem te krijgen. En die luchtbel in mijn koppeling wilde ik toch echt graag snel kwijt. Dus kwam een oude wens weer boven drijven: een brake bleeder! Na een niewe speurtocht op het internet besloten om er zelf eentje in Willie Wortel style elkaar te bakken. Dat is me boven verwachting goed gelukt.
Bleeder gevuld, op reservoir geschroefd, op druk gepompt en een voor een de nippels even open gedraaid. Door het slangetje op de nippel kwam eerst de donkere oude vloeistof, zodra de heldere nieuwe in beeld kwam nippeltje weer dicht, en door naar de volgende. De nippel op de koppelingscilinder spuugde inderdaad eerst de aanwezige luchtbelletjes naar buiten.

Verder heb ik de uitlaat weer voorzien van een pakking. Dat is trouwens nog een h�©�©l lastige klus als je vergeet dat je uitlaat ook vast zit aan de versnellingsbak. Zucht...(JP wordt hierbij bedankt voor zijn plotselinge aanval van technisch inzicht)....

Technisch resum�©:
- olie, koel- en remvloeistof vervangen
- nieuw oliefilter
- versnellingsbak vervangen
- ruitenwissermotor achter vastgezet
- handrem weer gangbaar gemaakt

Overig:
- auto uitgemest en gepoetst, een volle dag werk (exit Berner Senner haren en dito lucht)
- allerlei losse interieurdelen vastgezet
- lampje van achterruitverwarmingsknopje vervangen

Nou, dat was het wel zo'n beetje. Mijn baksteen heeft me nu in zes weken ruim 4.000 km trouw gediend. In ruil daarvoor ben ik hem langzaam weer van redelijk naar topfit aan het transformeren.

Antoine

To do list:
- nieuwe stuurbekrachtingspomp
- nieuwe thermostaat
- luchtfilter en bougies controleren
- aantal lampjes in dashboard en tunnelconsole vervangen
- brandstofpomp zoemt: nakijken + direct brandstoffilter verversen
- lichte speling op linker voorwiel: oorzaak opzoeken, naaf of onderstelrubber(s) vervangen
- krasjes: poetsen, wegwerken en in de was zetten
- bumpers wit uitgeslagen: bumperzwart erop

  • blog van KMvrtr
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

KMvrtr
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2895 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Stationair instellen B230E injectie, automaat
    13 jun 2025
  • T4 2013 powershift apart geluid met opstarten
    9 jun 2025
  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.