Stappenplan dynamo reviseren
14/08
2011Stappenplan dynamo reviseren
Een item wat best wel vaak voorkomt, problemen met de dynamo. Het is voor een ieder goed te doen en de kosten vallen ook erg mee. Het grote voordeel van het zelf reviseren is dat je zeker weet dat alles gedaan is. Bij een ruil dynamo moet je altijd maar afwachten wat je krijgt.
de te reviseren dynamo, maak eerst de buitenkant goed schoon
een slagmoersleutel maakt het demonteren van de centrale moer een stuk makkelijker
heel belangrijk, houdt alles op volgorde
sommige ringen hebben een verdikking, zorg dat deze ringen goed om terug gezet worden
dan ziet het er zo uit. Eerst de buitenste 4 bouten loshalen, de delen uit elkaar nemen, dan de binnenste 4 boutjes loshalen
rotor en veld uitnemen, deze zit met 4 boutjes vast, kun je niet echt lekker bij.
rotor uit het veld halen
dan alles goed schoon maken en kijken of er geen beschadigingen te zien zijn, let op, helemaal onderin waar het lager straks weer tegen aan komt, moet een speciale geveerde ring zitten, denk erom met de- en montage
kijk hoe mooi heel en schoon alles is, deze is nog goed bruikbaar
om de lagers te demonteren is een poulietrekker eigenlijk omnisbaar
zo werkt het, nu gewoon linksom draaien en het lager komt los
let goed op hoe om de plaat en ring zitten
versleten en nieuwe sleepringen
nieuwe lagers zijn de kosten niet
bij gebruik van een garagepers : alleen op de binnenste ring persen, nooit op de buitenste ring!
zeker weten dat ze goed om zitten?
dan ook die erop persen
bovenop het lager komt weer een ring
het spietje, denk erom bij demontage, je kunt het maar 1 keer kwijtraken, monteren met een klein beetje kopervet, blijft het tenminste zitten
de spanningsregelaar
dan de rotor weer in het veld plaatsen en alles weer in de behuizing terug plaatsen, eerst de 4 boutjes plaatsen, dan alles in de behuizing laten zakken en weer vast schroeven
let ook goed op dat je alles weer in de juiste stand terug zet, kan op vier manieren! Maar er is maar een goede manier, anders gaat het niet passen
dan de delen waar de v-snaar tussen loopt weer plaatsen, ook hier bewijst de slagmoersleutel zijn diensten
en weer een kompleet gereviseerde dynamo
[edit moderator - bronvermelding: http://oudebenzclub.nl/forum/oude-benz-techniek/2279-dynamo-reviseren]