Mezelf en mijn 945 voorstellen.
13/01
2006
Mezelf en mijn 945 voorstellen.
Hallo allemaal, even voorstellen.
Ik ben Bouke en heb sinds ongeveer een half jaar de trotse eigenaar van een volvo 940 tdi estate uit 94 met 354.000 bij aankoop op de teller (inmiddels 372.00)
Omdat ik mijn oude bij mijn oude omega 2.6 (een zuipschuit dus) vakkundig de dissel van mijn boottrailer in de bestuurdersportier had geparkeerd en de achterkant er vanaf aan het roesten was, was ik met spoed op zoek naar een nieuwe auto.
De kriteria voor de nieuwe auto waren: groot, goedkoop en als het even kon een zespitter. Ik had eigenlijk nog nooit zo naar volvo gekeken omdat ik dat altijd heb geassocieerd met duur, ook tweede hands, maar bij hennes in nijmegen zag ik deze staat voor E 1750,-- Het was een deal van het type inpakken en wegwezen. De auto had een paar schoonheidsfoutjes, maar omdat ik hem intensief voor mijn werk gebruik en er elke dag twee flatcoated retrievers in vervoer was dat niet zo een punt.
Tot nu toe helemaal top met de volvo. Hij is al met boottrailer op en neer naar Griekenland geweest zonder problemen (+- 5000km) en verder heeft ie al met alle soorten aanhangers gereden die je maar kan bedenken. Tjonge, wat een tractor, maar wel een erg confortabele.
Inmiddels heb ik er wel wat aan gedaan, maar ben nog geen hele gekke dingen tegengekomen. Eigenlijk alleen maar normale slijtage.
fuseekogels vervangen, stuurkogel vervangen, remleidingen voor vervangen, vacuumpompje vervangen (tikte.....), stadslichtje vervangen. Verder heb ik hulpveren op de achteras gezet omdat ik veel met zware lading rijd. Voorheen zakte ie wel erg ver door.
Het fijne van de volvo is dat alles goed bereikbaar is en dat je er volgens mij erg veel zelf aan kan doen. (ik heb vroeger veel aan motoren gesleuteld bmw) Dat scheelt me een hoop kosten van de werkplaats. Het enige wat ik erg lastig vond was het vervangen van de remleiding. Dit zat allemaal erg vast en je moet oppassen dat je het zaakje niet kapot draait.
Tja, en verder roest het niet!!!!!!!!! Ik denk dat ik nog wel een aantal jaartjes in deze auto blijf rijden, zeker omdat ik ook voor 50% op zonnebloemolie rijd. Dat maakt het nog goedkoper.
En dat is ie dan op een druilerige januari avond, mijn eigen limo......
hier een plaatje
affin genoeg voor nu, ik heb al een weekje genoten van deze site en ga me zeker definitief aanmelden.
Bouke
Zo, nu dan even een update,
Inmiddels dusdaning enthousiast geworden voor de 700/900 serie dat mijn estate een broertje erbij heeft. Een 960 dus die op 5 pitten liep. Inmiddels is die helemaal gefixd en loopt hij weer als een zonnetje, ik haal in het stadsverkeer zelfs 1 : 8.5, als ik mijn rechtervoet maar in bedwang houdt. De motor is werkelijk verschrikkelijk sterk en ik merk ook dat als ik de 204 pk ga gebruiken hij navenant dorst heeft.
Dit heb ik er inmiddels aan gedaan:
- injector vervangen
- vonkversterker/eindtrap vervangen
- Apk-keuring waar hij in 1 keer doorheen kwam
- olie vervangen
- luchtfilter vervangen
- injectorcleaner toegevoegd
- Radio en tweeters ingebouwd (de vorige eigenaar had de zijne met een kniptang eruitgehaald &*(&#&##%^^@%)
-Knipperarmatuur voor rechts vervangen
Al met al voor E 1400,-- een mooi rijdende limo met 352.000 km op de teller. Nu nog op zoek naar de schakelaar voor het open dak (die is lam) en de elektrische antenne aan de praat krijgen.
De elektrische antenne is inmiddels aan de praat en de radio speelt dus weer. Morgen komt de schakelaar binnen en kan het dakje weer open. Verder heb ik inmiddels foto's gemaakt
gr, Bouke
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
![]() | 25.76 KB |